رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست نقده گفت: بیش‌از چهار هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر به‌منظور استراحت و تغذیه در تالاب‌های این شهرستان فرود آمدند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، اکبر محمدیان پنجشنبه ۱۵ اسفند اظهار کرد: کارشناسان این اداره هنگام گشت‌زنی و پایش تالاب‌های این منطقه کلنی‌های بزرگی از پرندگان مهاجر را در تالاب‌های این شهرستان مشاهده کردند که جمعیت تقریبی آن‌ها بیش از چهار هزار قطعه بود.

وی اضافه کرد: این پرندگان شامل غاز خاکستری، تنجه، آنقوت و سایر گونه‌های آبزی و کنارآبزی هستند که به‌منظور استراحت و تغذیه وارد تالاب‌های شهرستان نقده استان آذربایجان‌غربی شدند.

محمدیان افزود: زمان ماندگاری پرندگان در تالاب‌های این شهرستان متفاوت بوده و برخی گونه‌ها زودتر و با گرم شدن هوا، کوچ خود را به مناطق شمالی‌تر ادامه می‌دهند و برخی دیگر تا فصل لانه‌سازی در این تالاب‌ها ماندگار خواهد بود.

وی با اشاره به زمستان‌گذارانی شمار زیادی از پرندگان مهاجر در تالاب‌های نقده اظهار کرد: در پاییز امسال نیز شمار زیادی از پرندگان مهاجر وارد تالاب‌های این شهرستان شده بودند که جلوه زیبایی در این منطقه ایجاد کرده بود.

«محمدیان» گفت: مأموران یگان حفاظت این شهرستان امسال، برای نخستین بار در چند سال اخیر بیش از ۶۰۰ قطعه دُرنا و ۳۷ قطعه قو را نیز در تالاب سولدوز این شهرستان مشاهده کرده بودند.

وی افزود: بیش از ۴۰ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی در تالاب‌های این شهرستان شناسایی‌شده‌اند که بیشتر شامل انواع مرغابی، فلامینگو، کشیم، چنگر، اگرت سفید، حواصیل خاکستری، لک‌لک سفید، عقاب تالابی و چوپ‌پا است.

نقده ۱۷ تالاب فصلی و دائمی دارد که سالانه میزبان هزاران قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی بوده و از بین تالاب‌های این شهرستان، تالاب‌های «درگه‌سنگی»، «حسنلو» و «یادگارلو» جزو تالاب‌های بین‌المللی (کنوانسیون رامسر) است.