بر تن کردن رخت و لباس نو همواره برای کودکان لذت بخش بوده و هست. حسی که برای تجربه کردنش لحظه شماری می‌کنند و با قرار گرفتن در واپسین روزهای سال، شمارش معکوس برایشان آغازمی شود. بنیاد «پوشاک فجر» همچون سال‌های گذشته، با تأمین لباس نو تلاش می‌کند تا شادی را مهمان خانه نیازمندان کند و خنده را بر لبان کودکان محروم بنشاند.

همشهری آنلاین- زینب زینال زاده: فروشگاه فجر، تفاوت زیادی با فروشگاه‌های دیگر دارد. خرید در این فروشگاه برای عموم آزاد نیست و تنها  افراد خاص و منتخب حق ورود و خرید دارند.کسانی که با سیلی صورتشان را سرخ می‌کنند و به سبب مناعت طبعشان، حاضر نیستند مایحتاج زندگی را به هر بهایی به دست بیاورند. بنیاد پوشاک فجر هر سال در آستانه سال نو با کمک خیران، خانواده‌های نیازمند را شناسایی و رخت و لباس نو بر تن آن‌ها می‌کند تا تجربه خوشی از بهار و نو شدن سال در ذهنشان حک شود.
«حبیب اله نیکنام»، مدیر عامل بنیاد خیریه فجر، تمایلی به گفت و گو با رسانه‌ها ندارد و تنها با پافشاری ما و خلاصه می‌گوید: «حفظ کرامت انسانی مددجویان تحت پوشش بنیاد و خانواده‌های نیازمندی که از خدمات این بنیاد بهره مند می‌شوند، در اولویت کار و مأموریت انسانی قرار دارد و برای معروف شدن و ارائه عملکرد، حاضر نیستیم دست به هر کاری بزنیم.»
این بنیاد از سال ۱۳۶۴ با تهیه ۵۰۰ دست لباس ، کار خیرخواهانه و نیکوکارانه‌اش را آغاز کرده است و اکنون  بیش از ۱۰۰ هزار خانواده را تحت پوشش دارد و تلاش می‌کند تا با مشارکت خیران نیکوکار، اندک شادی و امید را در آستانه سال نو میهمان منازل خانواده‌ها و کودکان کم برخوردار و به تعبیری فراموش شدگان کند.
نیکنام در تشریح چگونگی  ارائه خدمات نوروزی به نیازمندان می‌گوید: «کارت‌هایی به همت بنیاد طراحی شده است که با مشارکت خیران نیکوکار و آموزش و پرورش در قالب شبکه‌ای منسجم و با تجربه در اختیار خانواده‌های بی بضاعت قرار می‌گیرد. خانواده‌ها با همراه داشتن کارت به فروشگاه فجر مراجعه می‌کنند و بن می‌گیرند. بن‌ها هم طوری طراحی شده‌اند که هر خانواده با یک بن، سه تکه جنس، اعم از کیف و کفش و شلوار و ....را به دلخواه تهیه می‌کند.»
به گفته مدیرعامل بنیاد خیریه فجر، افراد به ویژه کودکان به سلیقه خودشان شلوار و کفش و لباس را انتخاب و پس از پرو کردن خریداری می‌کنند.نیکنام، به نکته ظریفی اشاره و عنوان می‌کند: «کودکان روحیه لطیف و شکننده‌ای دارند و برای اینکه حس نکنند با کودکان همسالانشان تفاوت دارند، به محض ورود، برای هر کارت، مبلغ ۲۰۰ تومان از والدینشان دریافت می‌شود تا حس کنند پدر و مادر برایشان خرید کرده‌اند و لباس‌ها هدیه نیست.»


روزهای جمعه دانش آموزان در قالب یک جشنواره شاد و مفرح مهمان این فروشگاه هستند. مدیرعامل بنیاد فجر در این باره می‌گوید: «۶۰ تا ۷۰ درصد مددجویان، دانش آموزان بی بضاعت هستند که از طریق همکاری با اداره کل آموزش و پرورش تهران معرفی می‌شوند. این دانش آموزان به همت مربیان روزهای جمعه هر هفته با اتوبوس به فروشگاه می‌آیند و به کمک یاوران فجر (گروهی از جوانان دانشجو که دواطلبانه در فروشگاه فجر خدمت می‌کند) با مراجعه به غرفه‌های مختلف البسه و پوشاک و .....، وسایل مورد نیاز را انتخاب و دریافت می‌کنند.»
مسئولان بنیاد فجر برای ایجاد شادابی و نشاط در میان دانش آموزان با همکاری مجریان حوزه کودک و نوجوان مانند عموهای فیتیله ای ، خان عمو و خاله‌های مهربان برنامه‌های کودک و جنگ شادی برگزار می‌کنند.
به گفته نیکنام، فعالیت‌های بنیاد خیریه فجر در طول سال ادامه دارد و متناسب با فصل، خدمات رسانی تغییر می‌کند: «علاوه بر خدمات نوروزی و خدماتی که متناسب با مهرماه و فصول سرد سال و حتی ماه مبارک رمضان ارائه می‌شود، نزدیک به ۴۵۰ خانواده، مددجوی دائمی بنیاد هستند و مستمری ثابت دریافت می‌کنند.»
این بنیاد وابستگی سازمانی و بودجه‌ای به هیچ ارگان و سازمان و نهادی ندارد و به گفته حبیب اله نیکنام، بنیاد تنها با حمایت‌های داوطلبانه خیران خدمات ارائه می‌دهد: «افراد خیر و کسانی که دارای تخصص‌های مختلف مانند صنف دوچرخه، پزشکان، تولید کنندگان کیف و کفش و لباس و.... هستند، با بنیاد همکاری می‌کنند و ما  با حمایت‌های آنها به خانواده‌های بی بضاعت خدمات ارائه می‌دهیم. این در حالی است که در صورت حمایت و همکاری خیران بیشتر، بنیاد می‌تواند خدمات خود را به تعداد بیشتری نیز افزایش دهد و افراد نیازمند بیشتری را تحت پوشش قرار دهد. بنابراین درهای بنیاد همواره به روی خیران باز است و از هر نوع کمکی به گرمی استقبال می‌کنیم.»
هدف بنیاد خیریه فجر در یک جمله؛ تأمین نیازمندی‌های دانش آموزان و خانواده‌های آنان ، ترویج فرهنگ نوع دوستی و توسعه آن میان اقشار مختلف جامعه و حفظ کرامات همه خانواده‌هاست.

حبیب اله نیکنام