معاون نظارت و پایش اداره‌ کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی گفت: ۵۹۰ واحد صنعتی مشمول آلودگی زیست‌محیطی در استان هستند.

به گزارش هشمهری‌ آنلاین، سعید موسوی، معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی افزود: در استان حدود ۳ هزار و ۵۵۰ واحد صنعتی در حال فعالیت هستند که از این تعداد ۵۹۰ واحد مشمول آلودگی زیست‌محیطی هستند.  

وی بیان کرد: ۵۴۹ مورد از ۵۹۰ واحد صنعتی مشمول آلودگی، از طریق اداره‌کل محیط‌زیست مورد پایش قرار گرفته است، اظهار کرد: حدود ۴۰۹مورد از ۵۹۰ واحد صنعتی نیز مشمول پایش خوداظهاری بوده است که توسط آزمایشگاه‌های معتمد محیط‌زیست هزار و ۴۲۸ بار مورد نمونه‌برداری و بازدید قرار گرفته است.  

موسوی ادامه داد: در مجموع ۴۳۲ مورد اخطاریه به واحدهایی که استانداردهای زیست‌محیطی را رعایت نکرده بودند صادر شد و ۱۰ واحد نیز برای پلمب و منع از فعالیت به مراجع‌ قضایی معرفی شده است.  

وی در مورد پایش‌ها اظهار کرد: پایش‌ها بسته به نوع فعالیت واحدها متفاوت است ولی طبق آیین‌نامه‌ها هر واحد به صورت فصلی و هر ۳ ماه یکبار مورد بازدید قرار می‌گیرد.  

معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان افزود: اکثر واحدهای آلاینده استان و شهر ارومیه که بیشتر سبب آلودگی آب و هوا می‌شوند مربوط به مجموعه واحدهای آسفالت، آجرپزی، معادن شن و ماسه و همچنین صنایع‌غذایی و شهرک‌صنعتی است.  

موسوی برای کاهش آلودگی آب اظهار کرد: در پایش‌های فصلی از همه رودخانه‌ها نمونه‌برداری صورت می‌گیرد و ضمن آنالیز، منابع آلاینده شناسایی شده و اخطاریه صادر می‌شود. واحدهای‌صنعتی نیز که خروجی پساب دارند سرزده و رندومی تحت‌کنترل هستند.  

وی اظهار کرد: حدود ۱۳واحد بزرگ نظیر واحدهای پتروشیمی، تولید آب‌میوه، لبنیاتی، خروجی تصفیه‌خانه فاضلاب‌ها و خروجی دودکش‌های سیمان مجهز به سیستم پایش آنلاین هستند.

معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان افزود: در شهرستان تکاب اطراف معادن طلا نیز برای حفظ آب‌های زیرزمینی سیستم پایش آنلاین وجود دارد و اطلاعات را به صورت آنلاین و به روز در اختیار داریم.