نماینده مردم سمیرم در مجلس مشکلات اقتصادی را مهمترین علت بی رغبتی جوانان نسبت به ازدواج و زوجین نسبت به فرزندآوری دانست و از مجلس و دولت خواست تا زنگ خطر پیری جمعیت را جدی بگیرند.

به گزارش همشهری آنلاین اصغر سلیمی در گفت و گو با خانه ملت، با انتقاد از اینکه ۳۰ درصد ایرانیان تا ۳۰ سال آینده پیر خواهند بود، گفت: پیری جمعیت معضلی جدی است و باید برای افزایش فرزندآوری و نرخ باروری برنامه ریزی مناسبی را داشته باشیم.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه به دلیل گرانی مسکن، افزایش هزینه های زندگی و بیکاری، رغبتی در زوجین برای فرزندآوری بیشتر و در جوانان برای ازدواج وجود ندارد، افزود: مشکلات اقتصادی مهمترین علت بی‌رغبتی زوجین نسبت به فرزندآوری است البته از گذشته سیاست‌های غلط و غیرکارشناسی در کشور اجرا و مردم تشویق به فرزند کمتر شدند و در حال حاضر چوب آن سیاست‌های غلط را می‌خوریم.

وی با تاکید بر اینکه مشوق‌های دولت برای جلوگیری از پیری جمعیت به هیچ وجه موثر نبوده و نیازمند مشوق‌های تسهیل‌کننده افزایش جمعیت هستیم، تصریح کرد: مشوق‌ها باید اقتصادی باشد اما متاسفانه این موضوع از توان دولت خارج است.

این نماینده مردم در مجلس دهم توسعه شهرنشینی و تغییر شیوه زندگی را در کاهش جمعیت موثر دانست و گفت: در گذشته ۷۵ درصد جمعیت در روستاها ساکن بودند و ۲۵ درصد در شهرها اما در حال حاضر برعکس شده بنابراین مهاجرت ها و شهرنشینی در کاهش فرزندآوری موثر است.

سلیمی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از پیری و افزایش جمعیت باید بهبود وضعیت اقتصاد و اشتغال در دستور کار دولت و مجلس قرار گیرد، تصریح کرد: مجلس و دولت باید زنگ خطر پیری جمعیت را جدی بگیرند و با تدوین و تصویب قوانین حمایتی مناسب در زمینه رفع فقر، مشکلات اقتصادی و بیکاری گامی محکم برای مدیریت پیامدهای ناشی از پیری جمعیت بردارند.