تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۱

امین آزاد: موج گرانی برای چند‌مین بار، بازار خودروی ایران را در سال جاری فراگرفته است با این‌که این موج به عادت آخر هر سال تبدیل شده اما در سال جاری افزایش قیمت‌ها بسیار شدید‌تر از سال قبل است.

گرچه به‌طور کلی می‌توان گفت، قیمت خودرو که در سال‌های گذشته ثابت مانده بود امسال به‌دلیل تنش‌های مختلف در عرضه برخی خودروها مانند پراید، منجر به رشد یک میلیون تومانی قیمت‌ها شده است.

با این وجود به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت خودرو علاوه بر بازار انحصاری ناشی از اعمال تعرفه 95 درصدی واردات، تا حد بسیار زیادی تحت‌تأثیر سیاست‌های تنظیم بازار شرکت‌های خودرو‌سازی است. در واقع خودرو‌سازان با کاهش یا افزایش عرضه خودرو به ویژه‌ خودروهایی که با افزایش تقاضای بیشتری در بازار مواجه است سهم بسیار زیادی در کاهش یا افزایش قیمت خودرو به ویژه در ایام پایانی سال دارند.

در سال‌های گذشته افزایش 200 هزار تومانی قیمت خودرو در روزهای پایانی سال، به روالی عادی تبدیل شده اما افزایش یک میلیون تومانی قیمت برخی خودروها در روزهای پایانی امسال نوعی رکورد افزایش قیمت خودرو در دهه اخیر محسوب شده که در نوع خود بی‌سابقه است.

در این راستا قیمت خودرو های بنزینی افزایش چشمگیری داشته چرا که با گذشت زمان مردم به تدریج برخی مشکلات فنی خودروهای گاز سوز مانند پیمایش کم و استهلاک زود‌رس را بیشتر احساس کرده و ترجیح می‌دهند با بنزین اضافی که دولت برای سفر در اختیارشان قرار داده، خودرو بنزین سوز بخرند.

سهمیه بندی، بنزین سفر و افزایش قیمت

در روزهای اخیر قیمت خودروهای بنزینی کم مصرف نیز به شدت افزایش یافته است. در این گروه قیمتی خودرو، پراید همچنان سردمدار افزایش قیمت است به گونه ای که قیمت این خودرو که ابتدای سال‌جاری6 میلیون و 900هزار تومان بوده اکنون به بیش از 8 میلیون تومان رسیده است.

جالب آن‌که قیمت مدل گاز سوز این خودرو که با مشکلات زیادی مثل پیمایش کم و کاهش قدرت مواجه است، هیچ افزایشی نداشته و نوع گازسوز این خودرو حدود 5/8 تا 8میلیون و 600 هزار تومان در بازار خرید و فروش می شود.

به جز خودروهای بنزین سوز کم مصرف، حتی خودروهای پر مصرفی مانند پژو 405 که در 100‌کیلومتر 13 لیتر بنزین می سوزانند، نیز افزایش قیمت داشته است. به‌نظر می‌رسد در هفته‌های اخیر این خودرو، افزایش قیمت پلکانی داشته و نوع بنزین سوز آن با افزایش 900 هزار تومانی به 13 میلیون و 900 هزار تومان رسیده است.

شاید یکی از دلایل گرانی این محصول را بتوان در کاربرد خوب آن برای مسافرت در ایام نوروز دانست، عاملی که در سمند کمتر سبب افزایش قیمت شد ه است به نحوی که نوع بنزین سوز و گازسوز این خودرو با افزایش 300 هزار تومانی به‌ترتیب 13 و 14 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

قیمت سمندLX در بازار داخلی به 15 میلیون و 200 هزار تومان و نوع دوگانه‌سوز این خودرو به حدود 16 میلیون تومان افزایش یافته است. سمند سورن نیز حدود 18 میلیون و 200 هزار تومان در بازار تهران معامله شد.

بیشتر کارشناسان بازار خودرو افزایش قیمت خودرو در بازار را کاذب قلمداد می‌کنند. به نحوی که خودرویی مانند سمند سورن که با ظاهر نسبتا متفاوت تری نسبت به سمند معمولی به بازار عرضه شده و تنها از کیسه هوا و چند امکان ساده بهره می برد، افزایش قیمتی بیش از 3 میلیون تومان نسبت به نوع LXداشته است.

این در حالی است که هنوز موتور هر3 مدل سمند، نوع پر مصرف و تاریخ گذشته L3و در واقع همان موتور پژو 405 است. پژو پارس خودروی دیگری است که از این نوع موتور پر مصرف بهره می برد اما قابلیت خوب این خودرو برای سفر سبب شده تا قیمت نوع معمولی این خودرو به 17 میلیون و 500 هزار تومان و نوع ELXآن نیز که از موتور 1800 سی سی زانتیا با قدرت 110 اسب بخار بهره می برد، به دلیل 2 لیتر مصرف بنزین کمتر نسبت به پژو پارس عادی، به قیمت بی سابقه 20 میلیون تومان رسیده است.

رکورد دار افزایش قیمت

بیشتر خودروهای داخلی افزایش قیمتی حد‌اکثر تا یک میلیون تومان داشته‌اند. این در حالی است که قیمت پژو 206 تیپ 2 به مرز 14 میلیون تومان رسیده که در نوع خود بی نظیر است.

قیمت خودرویی که قرار بوده 8 میلیون تومان در بازار عرضه شود، طی یک سال از 12 به 14 میلیون تومان رسیده است. شاید بتوان گفت، اصلی‌ترین عامل افزایش قیمت این خودرو، مصرف بسیار پایین آن است چرا که موتور 1400 سی سی این خودرو با قدرت 75 اسب بخار، کمتر از پراید مصرف داشته و تیپ 6 این خودرو نیز بالای 19 میلیون تومان فروخته می‌شود.

این شرایط موجب شده تا اکنون نوع V20 این خودرو که معادل تیپ 2اما صندوقدار است، حدود 14 میلیون تومان و مدل V9 آن حدود 19 میلیون و 200 هزار تومان معامله  شود.

دلایل گرانی خودرو

تحلیل گران بازار معتقدند، همواره 2 عامل در افزایش قیمت خودرو نقش اساسی را ایفاء می‌کند. عامل نخست خوش سفر بودن خودرو و دیگری مصرف سوخت کمتر است.

اما خودرویی مانند ریو گرچه خودرویی کم‌مصرف محسوب می‌شود اما به دلیل جای کم صندلی عقب، چندان خوش سفر محسوب نمی‌شود اما اکنون این خودرو با قیمت 13 میلیون تومان به فروش می رسد. همچنین پژو روآ بنزینی با قیمتی حدود 8 میلیون و 200 هزار تومان و نوع گازسوز آن 9 میلیون و 200 هزار تومان به فروش می رود.

به غیر از مصرف بنزین و راحت شدن خیال مردم از بابت بنزین نوروز، عوامل دیگری را می توان در افزایش قیمت خودرو دخیل دانست؛ عواملی که سبب نایاب شدن خودروهای صفر کیلومتر در بازار شده است.

گرچه قیمت خودرو در سال های گذشته، تقریبا ثابت بوده اما افزایش نیافتن تولید مانند گذشته سبب شده تا امسال قیمت خودرو به دست فعالان بازار، خودرو‌سازان یا براساس نظام بازار تغییر چشمگیری داشته باشد.

به گفته دبیر انجمن خودرو‌سازان، تولید خودرو تنها 5درصد افزایش یافته است. احمد نعمت بخش معتقد است، تولید خودرو در سال‌جاری تنها 5‌درصد افزایش داشته این در حالی است که سال گذشته این رقم حدود 10‌درصد بوده است.

شاید بتوان گفت، سخت گیری در تولید خودروهای گاز سوز و جلوگیری برای تولید کمتر خودروهای بنزینی از دلایل کاهش تولید خودرو است گرچه نباید مشکلات ناشی از تحریم و تاثیر این امر بر واردات و تامین قطعات برخی خودروها را از نظر دور داشت؛ عاملی که نقشی اساسی در افزایش قیمت برخی خودروها دارد.

رضا ویسه، رئیس سابق سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز معتقد است، برای آن‌که قیمت خودرو افزایش نیابد باید تیراژ شرکتی مانند ایران خودرو به حدود 2500 دستگاه در روز افزایش یابد حال آن‌که این تیراژ از سال 84 تقریبا چندان افزایش نیافته و در حدود 2هزار دستگاه باقی مانده‌است.

به اعتقاد تحلیل گران این عامل سبب شده تا هزینه سر بار ایران خودرو و دیگر خودرو‌سازان کشور افزایش یافته و در نهایت منجر به افزایش قیمت خودرو شود. همچنین خودرو‌سازان نیز با ابزار‌های خاص خود سعی در افزایش قیمت‌ها داشته اند، افزایش قیمتی که هم اکنون برای هر دستگاه پراید نسبت به سال قبل یک میلیون تومان و برای پژو 206 در حدود 2 میلیون تومان بوده است.

وقتی تولید و به پیروی از آن عرضه خودرو در بازار کم شود، این امر سبب کمیاب شدن خودروی صفر در بازار شده و به جای آن‌که قیمت خودرو همانند گذشته در روزهای پایانی سال حدود200 هزار تومان افزایش یابد، این افزایش به یک میلیون تومان هم رسیده است.

قیمت خودرویی مثل پراید در شب عید سال 86 حدود 7 میلیون و200 هزار تومان بود اما این قیمت در روزهای پایانی امسال به بیش از 8 میلیون تومان رسیده است.