تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷

فاطمه رحمتی -‌  ملایر ـ خبرنگار: ۳ سال پیش زحمات و هنر دستان هنرمندان مبل و منبت ملایر بر چوب‌های بی‌جان به بار نشست و ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت ایران معرفی شد. با این نشان، مردم ملایر مدال افتخار ملی را بر گردن خود آویختند و امروز با پیگیری‌ها و تلاش‌های انجام‌شده می‌رود تا نشان جهانی مبل و منبت را نیز از آن خود کنند.

امروز مردم ملایر به خود می‌بالند، چراکه ۲ نشان جهانی شهر جهانی انگور و شهر ملی مبل و منبت را از آن خود می‌کند و این افتخار بزرگی برای آنهاست.  به یمن این افتخار بزرگ، ملایری‌ها ۲ جشنواره ملی مبل و منبت را طی ۲ سال گذشته برگزار کردند. طی این مدت به گفته مسئولان و دست‌اندرکاران شهرستان، بیش از چهارصد میلیون تومان فروش و گردش مالی در ایام جشنواره و عید نوروز از صنعت مبل و منبت ملایر حاصل شهرستانملایر شد.  امسال برای سومین سال جشنواره ملی مبل و منبت ملایر باز هم برگزار خواهد شد. جشنواره‌ای پرشورتر با حضور گردشگران، مسافران، هنرمندان صنعت مبل و منبت و همه مردم ملایر. مردادماه ملایر میزبان سومین جشنواره مبل و منبت خواهد بود.  

  • اقدامات هیات مبل و منبت ملایر

رئیس هیات‌مدیره بازار بزرگ مبل ملایر به همشهری می‌گوید: هیات‌مدیره مبل ملایر از سال ۹۵ تشکیل شد. از زمان تشکیل این هیات‌مدیره تاکنون اقدامات ارزشمندی در بحث مبل و منبت شهرستان انجام شده است.  یدالله کریمی با اشاره به ملی شدن صنعت مبل و منبت ملایر و انتخاب ملایر به‌عنوان پایتخت مبل و منبت ایران ادامه می‌دهد: با همکاری هیات‌مدیره بازار بزرگ مبل ملایر شاهد برنامه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی، حمایتی و موارد دیگر بوده‌ایم.  

وی همکاری و ساخت تیزر تبلیغاتی ۳ جشنواره مبل و منبت را برای پخش از شبکه‌های ملی صداوسیما، همکاری به منظور حمایت از همایش پیاده‌روی خانوادگی در ملایر و بخشی از جوایز این همایش، کمک به بخش ورزش شهرستان به عنوان اسپانسر ورزشی در تیم‌های مختلف، کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه، پیگیری بیمه منبت‌کاران، سفرهای برون‌مرزی به ارمنستان و کشورهای اوراسیا به منظور معرفی و صادرات مبل و منبت ملایر از جمله اقدامات صورت‌گرفته هیات مبل و منبت ملایر طی ۳ سال گذشته می‌داند.  

  • سایت جشنواره

رئیس هیات‌مدیره بازار بزرگ مبل ملایر با بیان این‌که مهم‌ترین هدف این هیات نشان‌سازی و حمایت از مبل و منبت ملایر و هنرمندان این صنعت برای توسعه هرچه بیشتر مبل و منبت ملایر است، بیان می‌کند: سومین تیزر تبلیغاتی جشنواره سوم مبل و منبت ملایر نیز که مردادماه برگزار می‌شود طی چند روز آینده از شبکه‌های ملی پخش خواهد شد.  کریمی از ساخت سایت سه‌زبانه بازار مبل و منبت خبر می‌دهد و می‌افزاید: ارائه اطلاعات کامل از نمایشگاه‌های مبل و منبت ملایر، پخش آنلاین و زنده جشنواره مبل و منبت، اطلاعات کامل در خصوص مبل و منبت و مواردی مانند این از قابلیت‌های این سایت است.

  • تعداد نمایشگاه‌های مبل و منبت

رئیس هیات‌مدیره بازار بزرگ مبل ملایر با اشاره به فعالیت بیش از ۵۰۰ نمایشگاه مبل و منبت در شهرستان ملایر می‌گوید: اکنون حدود ۲۰ هزار نفر در حدود ۵ هزار کارگاه مبل و منبت در این صنعت فعالیت دارند.  وی با بیان این‌که سومین جشنواره ملی مبل منبت ملایر از ۲۱ تا ۲۹ مردادماه در ملایر به همت بازار مبل و منبت و با همکاری دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی برگزار می‌شود، تصریح می‌کند: در این جشنواره با حضور مقامات و هنرمندان کشوری، استانی و شهرستانی در محل پارک ملل مراسم مختلفی برپا می‌شود.

کریمی با اشاره به این‌که همه تلاش هیات‌مدیره بازار مبل و منبت ملایر توسعه مبل و منبت و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگران در این شهرستان است، می‌افزاید: ادارات و سازمان‌ها نیز باید همکاری لازم را با ما داشته باشند.  این مسئول با بیان این‌که ادارات مختلف مکان‌هایی را در ایام تابستان و عید برای اسکان مسافران در شهرستان در نظر گرفته‌اند، ادامه می‌دهد: با توجه به ظرفیت‌های ملایر این شهر نیازمند هتل است.  

  • ورود به بازارهای جهانی

رئیس هیات‌مدیره بازار بزرگ مبل ملایر با بیان این‌که با رایزنی‌های انجام‌شده در حال حاضر برنامه ورود به بازار سایر کشورهای منطقه را داریم، می‌گوید: اکنون به کشورهای حوزه اوراسیا، عراق، غنا و تعدادی از کشورهای عربی صادرات داریم.  وی با بیان این‌که طی ۲ جشنواره گذشته ۴۰۰ میلیارد فروش از مبل و منبت ملایر حاصل این شهرستان شد، می‌افزاید: تلاش‌ها برای رفع مشکل بخش منبت در حال انجام است.  

کریمی پیگیری مشکلات گرانی چوب، پارچه و سایر ملزومات کار مبل را نیز از اقدامات دیگر می‌داند و خاطرنشان می‌کند: با توجه به این‌که برای تأمین مواد اولیه مثل چوب، رویه‌کوبی و پارچه با نوسانات ارز مواجهیم به طبع این نوسانات در افزایش محصولات تولیدشده مبل و منبت نیز تاثیرگذار خواهد بود. رئیس هیات‌مدیره بازار بزرگ مبل ملایر با بیان این‌که دانشگاه ملایر از مهر امسال در رشته مهندسی صنایع مبلمان دانشجو می‌پذیرد، توضیح می‌دهد: یک اقدام خوب دیگر تصویب راه‌اندازی پژوهشکده و مرکز علمی و پیشرفته چوب و مبلمان در دانشگاه است.  کریمی از امضای تفاهم‌نامه بین دانشگاه آزاد و هیات‌مدیره مبل و منبت ملایر برای توسعه این صنعت خبر می‌دهد و می‌افزاید: در مهرماه ۵ رشته مرتبط با صنایع چوب را در دانشگاه آزاد ملایر خواهیم داشت.  

  • تولید ۶۰ درصد مبل و منبت کشور

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری ملایر نیز می‌گوید: در حال حاضر بیش از ۴ هزار کارگاه مبل و منبت شناسنامه‌دار، بیش از ۸ هزار هنرمند به‌صورت مستقیم و بیش از ۲۵ هزار تن به صورت غیرمستقیم در صنعت مبل و منبت ملایر فعالیت دارند. ابراهیم جلیلی اظهار می‌کند: تولید بیش از ۶۰ درصد مبل و منبت کشور در این شهرستان از شاخصه‌های مهم ملایر در این صنعت بوده و اقدامات برای ثبت جهانی این هنر صنعت در دست اقدام است.

وی با اشاره به برگزاری موفق ۲ جشنواره مبل و منبت در سال‌های گذشته توضیح می‌دهد: سومین جشنواره مبل و منبت از ۲۱ تا ۲۹ مرداد برگزار می‌شود که هم‌زمان با ایام پیک مسافر در تعطیلات تابستان است. زمان زیادی تا برگزاری جشنواره نداریم و تدابیر لازم برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن این جشنواره اندیشیده شده است. جلیلی می‌افزاید: همه واحدها و کارگاه‌های مبل و منبت در ایام برگزاری جشنواره کد و لباس یک‌شکل دارند و هر اقدامی در چارچوب قانون برای پذیرایی مطلوب از مسافران به‌ویژه در اماکن فروش مبل و منبت قابل اجراست.

  • اسکان مسافران

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری ملایر می‌گوید: با توجه به اعلام مسئول کمیته اسکان و رفاه جشنواره، ۹ مدرسه با ۷۰ کلاس و خانه‌معلم با ۶ سوئیت هم‌زمان با برگزاری جشنواره مبل و منبت برای اسکان مسافران تجهیز و آماده شده است. دانشگاه ملی ملایر نیز ۳ خوابگاه را با ظرفیت ۱۵۰ واحد برای اسکان مسافران تجهیز کرده است که در صورت نیاز تعداد خوابگاه‌ها قابل افزایش خواهد بود. جلیلی خاطرنشان می‌کند: طبق اعلام حمل‌ونقل شهرستان ۸ مجتمع خدماتی با همه امکانات و تاسیسات کامل تجهیز و آماده ارائه خدمات به مسافران بوده و ۳۸ دستگاه اتوبوس و ۱۳ دستگاه وی‌آی‌پی نیز برای جابه‌جایی مسافران پیش‌بینی شده است.

تشکیل کمیته‌های ده‌گانه برای برگزاری جشنواره مبل و منبت

فرماندار ملایر میزبانی خوب از گردشگران و مسافران و معرفی شایسته این شهرستان را از اهم وظایف و اولویت‌ها در برگزاری سومین جشنواره ملایر دانست.  قدرت‌الله ولدی اظهار می‌کند: همه برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات مدیران و دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره باید برای تبدیل ملایر به شهری گردشگرپذیر و ثبت جهانی منبت باشد. وی با اشاره به تشکیل کمیته‌های ده‌گانه برای برگزاری سومین جشنواره مبل و منبت می‌گوید: برگزاری جشنواره «ملایر، شهر ملی منبت» آبروی شهرستان در حوزه گردشگری است. همه کسانی که می‌خواهند در این رویداد مهم اقتصادی و فرهنگی مشارکت کنند باید الزامات آن را نیز بپذیرند.

برچسب‌ها