مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷
۰ نفر

فاطمه رحمتی -‌  ملایر ـ خبرنگار: ۳ سال پیش زحمات و هنر دستان هنرمندان مبل و منبت ملایر بر چوب‌های بی‌جان به بار نشست و ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت ایران معرفی شد. با این نشان، مردم ملایر مدال افتخار ملی را بر گردن خود آویختند و امروز با پیگیری‌ها و تلاش‌های انجام‌شده می‌رود تا نشان جهانی مبل و منبت را نیز از آن خود کنند.

پایه‌های محکم صنعت مبل در ملایر

امروز مردم ملایر به خود می‌بالند، چراکه ۲ نشان جهانی شهر جهانی انگور و شهر ملی مبل و منبت را از آن خود می‌کند و این افتخار بزرگی برای آنهاست.  به یمن این افتخار بزرگ، ملایری‌ها ۲ جشنواره ملی مبل و منبت را طی ۲ سال گذشته برگزار کردند. طی این مدت به گفته مسئولان و دست‌اندرکاران شهرستان، بیش از چهارصد میلیون تومان فروش و گردش مالی در ایام جشنواره و عید نوروز از صنعت مبل و منبت ملایر حاصل شهرستانملایر شد.  امسال برای سومین سال جشنواره ملی مبل و منبت ملایر باز هم برگزار خواهد شد. جشنواره‌ای پرشورتر با حضور گردشگران، مسافران، هنرمندان صنعت مبل و منبت و همه مردم ملایر. مردادماه ملایر میزبان سومین جشنواره مبل و منبت خواهد بود.  

  • اقدامات هیات مبل و منبت ملایر

رئیس هیات‌مدیره بازار بزرگ مبل ملایر به همشهری می‌گوید: هیات‌مدیره مبل ملایر از سال ۹۵ تشکیل شد. از زمان تشکیل این هیات‌مدیره تاکنون اقدامات ارزشمندی در بحث مبل و منبت شهرستان انجام شده است.  یدالله کریمی با اشاره به ملی شدن صنعت مبل و منبت ملایر و انتخاب ملایر به‌عنوان پایتخت مبل و منبت ایران ادامه می‌دهد: با همکاری هیات‌مدیره بازار بزرگ مبل ملایر شاهد برنامه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی، حمایتی و موارد دیگر بوده‌ایم.  

وی همکاری و ساخت تیزر تبلیغاتی ۳ جشنواره مبل و منبت را برای پخش از شبکه‌های ملی صداوسیما، همکاری به منظور حمایت از همایش پیاده‌روی خانوادگی در ملایر و بخشی از جوایز این همایش، کمک به بخش ورزش شهرستان به عنوان اسپانسر ورزشی در تیم‌های مختلف، کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه، پیگیری بیمه منبت‌کاران، سفرهای برون‌مرزی به ارمنستان و کشورهای اوراسیا به منظور معرفی و صادرات مبل و منبت ملایر از جمله اقدامات صورت‌گرفته هیات مبل و منبت ملایر طی ۳ سال گذشته می‌داند.  

  • سایت جشنواره

رئیس هیات‌مدیره بازار بزرگ مبل ملایر با بیان این‌که مهم‌ترین هدف این هیات نشان‌سازی و حمایت از مبل و منبت ملایر و هنرمندان این صنعت برای توسعه هرچه بیشتر مبل و منبت ملایر است، بیان می‌کند: سومین تیزر تبلیغاتی جشنواره سوم مبل و منبت ملایر نیز که مردادماه برگزار می‌شود طی چند روز آینده از شبکه‌های ملی پخش خواهد شد.  کریمی از ساخت سایت سه‌زبانه بازار مبل و منبت خبر می‌دهد و می‌افزاید: ارائه اطلاعات کامل از نمایشگاه‌های مبل و منبت ملایر، پخش آنلاین و زنده جشنواره مبل و منبت، اطلاعات کامل در خصوص مبل و منبت و مواردی مانند این از قابلیت‌های این سایت است.

  • تعداد نمایشگاه‌های مبل و منبت

رئیس هیات‌مدیره بازار بزرگ مبل ملایر با اشاره به فعالیت بیش از ۵۰۰ نمایشگاه مبل و منبت در شهرستان ملایر می‌گوید: اکنون حدود ۲۰ هزار نفر در حدود ۵ هزار کارگاه مبل و منبت در این صنعت فعالیت دارند.  وی با بیان این‌که سومین جشنواره ملی مبل منبت ملایر از ۲۱ تا ۲۹ مردادماه در ملایر به همت بازار مبل و منبت و با همکاری دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی برگزار می‌شود، تصریح می‌کند: در این جشنواره با حضور مقامات و هنرمندان کشوری، استانی و شهرستانی در محل پارک ملل مراسم مختلفی برپا می‌شود.

کریمی با اشاره به این‌که همه تلاش هیات‌مدیره بازار مبل و منبت ملایر توسعه مبل و منبت و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگران در این شهرستان است، می‌افزاید: ادارات و سازمان‌ها نیز باید همکاری لازم را با ما داشته باشند.  این مسئول با بیان این‌که ادارات مختلف مکان‌هایی را در ایام تابستان و عید برای اسکان مسافران در شهرستان در نظر گرفته‌اند، ادامه می‌دهد: با توجه به ظرفیت‌های ملایر این شهر نیازمند هتل است.  

  • ورود به بازارهای جهانی

رئیس هیات‌مدیره بازار بزرگ مبل ملایر با بیان این‌که با رایزنی‌های انجام‌شده در حال حاضر برنامه ورود به بازار سایر کشورهای منطقه را داریم، می‌گوید: اکنون به کشورهای حوزه اوراسیا، عراق، غنا و تعدادی از کشورهای عربی صادرات داریم.  وی با بیان این‌که طی ۲ جشنواره گذشته ۴۰۰ میلیارد فروش از مبل و منبت ملایر حاصل این شهرستان شد، می‌افزاید: تلاش‌ها برای رفع مشکل بخش منبت در حال انجام است.  

کریمی پیگیری مشکلات گرانی چوب، پارچه و سایر ملزومات کار مبل را نیز از اقدامات دیگر می‌داند و خاطرنشان می‌کند: با توجه به این‌که برای تأمین مواد اولیه مثل چوب، رویه‌کوبی و پارچه با نوسانات ارز مواجهیم به طبع این نوسانات در افزایش محصولات تولیدشده مبل و منبت نیز تاثیرگذار خواهد بود. رئیس هیات‌مدیره بازار بزرگ مبل ملایر با بیان این‌که دانشگاه ملایر از مهر امسال در رشته مهندسی صنایع مبلمان دانشجو می‌پذیرد، توضیح می‌دهد: یک اقدام خوب دیگر تصویب راه‌اندازی پژوهشکده و مرکز علمی و پیشرفته چوب و مبلمان در دانشگاه است.  کریمی از امضای تفاهم‌نامه بین دانشگاه آزاد و هیات‌مدیره مبل و منبت ملایر برای توسعه این صنعت خبر می‌دهد و می‌افزاید: در مهرماه ۵ رشته مرتبط با صنایع چوب را در دانشگاه آزاد ملایر خواهیم داشت.  

  • تولید ۶۰ درصد مبل و منبت کشور

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری ملایر نیز می‌گوید: در حال حاضر بیش از ۴ هزار کارگاه مبل و منبت شناسنامه‌دار، بیش از ۸ هزار هنرمند به‌صورت مستقیم و بیش از ۲۵ هزار تن به صورت غیرمستقیم در صنعت مبل و منبت ملایر فعالیت دارند. ابراهیم جلیلی اظهار می‌کند: تولید بیش از ۶۰ درصد مبل و منبت کشور در این شهرستان از شاخصه‌های مهم ملایر در این صنعت بوده و اقدامات برای ثبت جهانی این هنر صنعت در دست اقدام است.

وی با اشاره به برگزاری موفق ۲ جشنواره مبل و منبت در سال‌های گذشته توضیح می‌دهد: سومین جشنواره مبل و منبت از ۲۱ تا ۲۹ مرداد برگزار می‌شود که هم‌زمان با ایام پیک مسافر در تعطیلات تابستان است. زمان زیادی تا برگزاری جشنواره نداریم و تدابیر لازم برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن این جشنواره اندیشیده شده است. جلیلی می‌افزاید: همه واحدها و کارگاه‌های مبل و منبت در ایام برگزاری جشنواره کد و لباس یک‌شکل دارند و هر اقدامی در چارچوب قانون برای پذیرایی مطلوب از مسافران به‌ویژه در اماکن فروش مبل و منبت قابل اجراست.

  • اسکان مسافران

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری ملایر می‌گوید: با توجه به اعلام مسئول کمیته اسکان و رفاه جشنواره، ۹ مدرسه با ۷۰ کلاس و خانه‌معلم با ۶ سوئیت هم‌زمان با برگزاری جشنواره مبل و منبت برای اسکان مسافران تجهیز و آماده شده است. دانشگاه ملی ملایر نیز ۳ خوابگاه را با ظرفیت ۱۵۰ واحد برای اسکان مسافران تجهیز کرده است که در صورت نیاز تعداد خوابگاه‌ها قابل افزایش خواهد بود. جلیلی خاطرنشان می‌کند: طبق اعلام حمل‌ونقل شهرستان ۸ مجتمع خدماتی با همه امکانات و تاسیسات کامل تجهیز و آماده ارائه خدمات به مسافران بوده و ۳۸ دستگاه اتوبوس و ۱۳ دستگاه وی‌آی‌پی نیز برای جابه‌جایی مسافران پیش‌بینی شده است.

تشکیل کمیته‌های ده‌گانه برای برگزاری جشنواره مبل و منبت

فرماندار ملایر میزبانی خوب از گردشگران و مسافران و معرفی شایسته این شهرستان را از اهم وظایف و اولویت‌ها در برگزاری سومین جشنواره ملایر دانست.  قدرت‌الله ولدی اظهار می‌کند: همه برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات مدیران و دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره باید برای تبدیل ملایر به شهری گردشگرپذیر و ثبت جهانی منبت باشد. وی با اشاره به تشکیل کمیته‌های ده‌گانه برای برگزاری سومین جشنواره مبل و منبت می‌گوید: برگزاری جشنواره «ملایر، شهر ملی منبت» آبروی شهرستان در حوزه گردشگری است. همه کسانی که می‌خواهند در این رویداد مهم اقتصادی و فرهنگی مشارکت کنند باید الزامات آن را نیز بپذیرند.

کد خبر 450467

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha