حدود ۲۵ بانوی جوان و میانسال دور یک میز بزرگ نشسته‌اند. یکی از آنها کتاب داستانی را با صدایی رسا و ادای فراز و فرود گفت‌وگوی قهرمانان داستان می‌خواند و بقیه گوش می‌دهند.

کتابخوانی که تمام می‌شود، حاضران از او که نویسنده کتاب است، سؤالاتی درباره داستان می‌پرسند و جلسه با پرسش و پاسخ ادامه می‌یابد. اینجا یکی از جلسه‌های کانون ادبی «محراب قلم» است که به تازگی در فرهنگسرای اشراق برپا شده و کتابخوان‌ها را از گوشه و کنار شهر به این مرکز می‌کشاند.  

  • کتابخوانی نویسندگان

«خوانش» کتاب‌های داستانی و پرمخاطب با هدف روان‌خوانی و ترویج فرهنگ کتابخوانی بخشی از فعالیت‌های کانون ادبی محراب قلم در فرهنگسرای اشراق است. «صغری دلداده بارانی» مدیر این کانون که سال‌ها تجربه موفق مدیریت کانون‌های ادبی خانه‌های فرهنگ و فرهنگسراها را در کارنامه دارد، دراین‌باره می‌گوید: «در جلسه‌های خوانش کتاب معمولاً از نویسندگان کتاب‌های داستانی و عامه‌پسند دعوت می‌کنیم که کتابشان را بخوانند و حضور نویسنده کتاب موجب تشویق شهروندان به شرکت در جلسه‌های کانون می‌شود. » او که علاوه بر برگزاری نشست‌های ادبی و دعوت از نویسندگان کتاب، دستی به قلم دارد و مشغول نوشتن یک رمان است، درباره تأثیر برگزاری جلسه‌های خوانش کتاب می‌گوید: «حاضران در جلسه‌های اول بیشتر شنونده هستند اما بعد از گذشت چند جلسه کم‌کم کتاب را نقد می‌کنند؛ البته نقد عامیانه و نه نقد تخصصی. برخی هم خودشان نوشتن را شروع می‌کنند و حتی اگر نتوانند داستان بنویسند حداقل خاطراتشان را می‌نویسند. » 

صغری دلداده بارانی مدیر کانون
  • نقد کتاب با نبض قلم 

علاوه بر جلسه‌های «خوانش کتاب» که روز دوشنبه در فرهنگسرای اشراق برپاست، کانون ادبی محراب قلم، ویژه‌ برنامه معرفی و نقد کتاب را با عنوان «نبض قلم» برای علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی برگزار می‌کند. بارانی دراین‌باره می‌گوید: «این برنامه معرفی و نقد کتاب است که با حضور نویسندگان و منتقدان مطرح برپا می‌شود. در این جلسه‌ها هم آثار شاخص و پرمخاطب با حضور نویسنده اثر و یک منتقد، نقد و بررسی تخصصی می‌شود. » مدیر کانون محراب قلم درباره مخاطبان این برنامه‌های ادبی می‌گوید: «از آنجایی که جلسه‌های خوانش کتاب صبح‌ها برگزار می‌شود بیشتر شرکت‌کنندگان در این جلسات بانوان خانه‌دار هستند اما در جلسه‌های نبض قلم که عصرها برپا می‌شود آقایان بیشتر حضور دارند. » او در ادامه از اهالی برای شرکت در جلسه‌های کانون محراب قلم دعوت می‌کند و می‌افزاید: «شهروندان برای حضور در جلسه‌های کانون و اطلاع از نام کتاب یا نام نویسنده می‌توانند با شماره ۷۷۳۵۴۷۳۵ تماس بگیرند. » 

  • رواج کتابخوانی با برنامه‌های ادبی

کانون ادبی محراب قلم مانند ده‌ها برنامه ادبی و فرهنگی با هدف‌ ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در فرهنگسرای اشراق تشکیل شده‌است. مدیر کانون ادبی محراب قلم در فرهنگسرای اشراق می‌گوید: «فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ محل مناسبی برای تولد و رشد کانون‌های ادبی هستند و این کانون هم مدتی است توسط نویسندگان، شعرا و دوستداران کتاب و کتابخوانی در فرهنگسرای اشراق شکل گرفته است. » او با بیان اینکه مهم‌ترین هدف کانون‌ ادبی، تشویق شهروندان به کتابخوانی و ارتقای سرانه مطالعه است، می‌افزاید: «با وجودی که کانون ادبی محراب قلم در فرهنگسرای اشراق نوپاست اما برنامه موفق و استقبال شهروندان از آن خوب بوده است. از این‌رو تلاش می‌کنیم که برنامه‌ها و فعالیت‌های ادبی این مرکز را گسترش دهیم. » فرهنگسرای اشراق در فلکه دوم تهرانپارس، انتهای خیابان شهید ناهیدی(جشنواره) روبه‌روی ایستگاه مترو قرار دارد.