تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۴

حامد فوقانی: سر و کار داشتن با برق در مواقع لزوم و کار کردن با وسایل برقی از لحاظ ایمنی دقت خاصی را می‌طلبد.

شاید یک بی‌احتیاطی کوچک، عوارض شدیدی را به دنبال داشته باشد؛ عوارضی مثل سوختگی سطحی یا عمقی در بدن و آسیب دیدن استخوان‌ها و عضلات. گاه جرقه‌ای کوچک می‌تواند آتش‌سوزی بزرگی در پی داشته باشد؛ بنابراین برای اینکه شما و فرزندان‌تان از این آسیب‌ها و خسارت‌های احتمالی مصون بمانید، چند توصیه برایتان داریم.

  1. برای دستگاه‌های پرمصرفی مثل ماشین لباسشویی از سه‌راهی برق و سیم سیار استفاده نکنید، زیرا گرم شدن سیم و محل اتصال آن در سه‌راهی باعث ذوب شدن روکش سیم و سه‌راهی می‌شود و خطر آتش‌سوزی را به همراه دارد.
  2. با توجه به اینکه در وسایل گازسوز (مثل بخاری) همیشه خطر داغ شدن پریز وجود دارد، حتی‌المقدور از قرار دادن این وسایل نزدیک کلید و پریزها خودداری کنید.
  3. در تعویض لامپ‌ها و تعمیر پریز و کلیدها، ابتدا کنتاکتور یا فیوز را قطع کنید و سپس با احتیاط کامل کارتان را انجام دهید. چنانچه در انجام چنین کارهایی با مشکل مواجه هستید و احساس می‌کنید که از پس آنها برنمی‌آیید، حتما از یک برقکار کمک بگیرید.
  4. هنگام تمیز کردن لوسترها، کلیدهای مربوط به آن را خاموش کرده و دمپایی پلاستیکی به‌پا کنید. هیچ‌گاه دستمال مرطوب را داخل سرپیچ لامپ‌ها نکنید.
  5. برای پریزهایی که در ارتفاع پایین (کمتر از 110سانتی‌متر) قرار دارند، درپوش ایمنی در نظر بگیرید. بچه‌ها که نمی‌دانند برق خطرناک است و بنابراین شاید هر چیز نوک‌تیزی را داخل سوراخ پریز برق کنند.
  6. ژهنگام کوبیدن میخ به دیوار یا سوراخ کردن آن به وسیله دریل، به مسیر سیم‌کشی توجه کنید و در راستای بالای پریز و کلیدها این کار را انجام ندهید (سیم‌کشی‌های برق همیشه به صورت عمودی و افقی از داخل دیوار عبور کرده‌اند).
  7. هنگام جدا کردن دوشاخه وسیله برقی از پریز همیشه با 2 انگشت یک دست قاب پریز را بگیرید و با دست دیگر دوشاخه را بیرون بکشید؛ کشیدن سیم دوشاخه باعث خراب شدن روکش آن پریز می‌شود و به همین دلیل خطرناک است.
  8. سیم‌های وسایل برقی قابل حمل مثل اتو، پلوپز، رادیو و... را هرچند وقت یک بار بازرسی کنید و در صورت فرسودگی آنها را تعویض یا تعمیر کنید (البته اگر بلد نیستید، این کار را نکنید چون شاید باعث خراب شدن آن وسیله شوید).
  9. اسباب‌بازی کودکان را نباید به جای باتری با برق روشن کرد. شاید باعث خراب شدن آن وسیله شوید؛ بارها مشاهده شده که والدین به منظور صرفه‌جویی، اسباب‌بازی کودکان را به جای باتری با آداپتور روشن می‌کنند و بدین ترتیب کودکان را در معرض خطر قرار می‌دهند.
  10. هنگام توفان و رعد و برق، دوشاخه کامپیوتر، تلویزیون، یخچال و آنتن تلویزیون را از پریز بیرون بکشید.
  11. هنگام شست‌وشوی کف آشپزخانه، در پریزهای برق درپوش قـــرار داده و تا خشک نشدن کامل کف آشپزخانه از زدن دوشاخه هر وسیله برقی به پریز خودداری کنید.

نکته: هرگونه دستکاری کنتور و باز کردن پلمپ، تخلف محسوب می‌شود و غیرقانونی است.