همشهری آنلاین: تغییر ذائقه‌ غذایی باید در کودکی صورت گیرد و برای این کار نیاز است مزه‌ها و طعم غذاهای سالم در سنین پایین به آنها معرفی شوند.

دکتر مهدی احتشامی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تغذیه مناسب کودکان و نوجوانان اظهار کرد: امروزه به دلیل تغییر در شیوه زندگی مصرف فست فود‌ها و غذاهای آماده در جامعه افزایش پیدا کرده است. مصرف فست فودها در سنین کودکی و نوجوانی سبب افزایش چاقی؛ باعث بروز بیماری های مزمن مثل دیابت ، بیماری‌های قلبی و عروقی و حتی بعضی از سرطان‌ها شود بنابراین پیشگیری و ارائه الگوی غذایی سالم می‌تواند تا حدودی از بروز بیماری‌های مزمن جلوگیری کند.

وی افزود: فست فود و غذاهای آماده، مواد غذایی پرچرب و پرکالری هستند که به دلیل طعم و مزه خوشایندی که دارند معمولا کودکان بیشتر ترجیح می‌دهند که از این مواد غذایی استفاده کنند.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: خانواده‌ها به خصوص مادرها می‌توانند از جایگزین‌های غذایی سالم‌تری استفاده کنند و غذاهایی مانند ساندویچ خانگی و کتلت با سبزیجات و سالاد فراوان به کودکان خود بدهند.

احتشامی ادامه داد: خانواده‌ها می‌توانند به جای چیپس و تنقلات این چنینی؛کودکان و نوجوانان را به مصرف آجیل‌ها و میوه‌های خشک ترغیب کنند که تا حد زیادی می‌تواند مواد مورد نیاز بدنشان را تامین کند که علاوه بر کالری و اسیدهای آمینه مورد نیازشان می‌تواند موادی مانند روی،منیزیم و کلسیم را نیز تامین کند.

وی افزود: در بچه‌ها باید تغییر ذائقه‌ای صورت گیرد و برای اینکار نیاز است مزه‌ها و طعم غذاهای سالم را از کودکی و سنین پایین به آنها معرفی کنند و سعی کنند بچه‌ها به این طعم‌ها عادت کنند. دوران کودکی بسیار دوران مهمی است و الگوی غذایی در این دوران شکل می‌گیرد. معمولا بسیاری از افراد الگویی غذایی‌شان در دوران کودکی‌شان شکل می‌گیرد و کمتر تمایل به تغییر آن دارند.

این متخصص تغذیه در خصوص تاثیر تغذیه در یادگیری افراد گفت: رشد سلول‌های عصبی در دوران نوزادی و تا سن سه سالگی بیشتری رشد را خواهد داشت. تا سن سه سالگی تغذیه مناسب و سالم می‌تواند سبب افزایش بهره هوشی در کودکان شود. موادی مانند فسفر، روی اسیدهای چرب امگا ۳ که اغلب در غذاهای دریایی وجود دارد می‌تواند به رشد سلول‌های مغزی در کودکان کمک کند.

وی در آخر افزود: برای این که کودکان بتوانند به سطح هوشی بالایی برسند می‌بایست از آجیل‌ها، مغزی‌جات، میوه‌ها استفاده کنند و همچنین مصرف منظم و مداوم لبنیات در برنامه‌ی غذایی‌شان باشند و از نمک یددار نیز استفاده کنند زیرا تحقیقات نشان داده است اگر میزان مصرف ید در کودکان پایین باشد می‌تواند باعث کاهش بهره هوشی در کودکان شود.