طی ۱۰سال اخیر، ۵بوستان اختصاصی بانوان با مساحتی بالغ بر ۹۹هکتار به همت مدیریت شهری تهران در نقاط مختلف پایتخت راه‌اندازی شده است.

مجتبي عبداللهي، معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران با اشاره به لزوم بهره‌مندي زنان از حق حضور در فضاهاي شهري اظهار داشت: بوستان‌ها به‌عنوان يكي از فضاهاي عمومي شهر، فضاهاي گذران اوقات فراغت به‌شمار مي‌روند و احداث بوستان‌هاي ويژه بانوان با توجه به محدوديت‌هاي شرعي، عرفي و قانوني براي ورزش و تفريح زنان، مفيد و داراي كاركرد اجتماعي است. وي با بيان اينكه تا قبل از سال84 هيچ‌گونه فضاي اختصاصي محيطي براي فعاليت آزادانه بانوان پايتخت وجود نداشت، تأكيد كرد: شهرداري تهران در دوره مديريت دكتر قاليباف با درنظر گرفتن نيازهاي حقيقي زنان منطبق با ارزش‌هاي ديني و فرهنگ بومي و ملي همراه با امنيت رواني-اجتماعي و فيزيكي آنان و به‌منظور پركردن اوقات فراغت و بهينه‌سازي‌ كيفيت زندگي فردي و خانوادگي بانوان تاكنون 5بوستان بانوان را طراحي و ايجاد كرده است.

به گفته عبداللهي، بوستان بانوان، مكاني در قالب فضاي سبز شهري است كه با كاربري اوقات فراغت (تفريحي) به‌منظور استفاده اختصاصي بانوان احداث شده و با داشتن حصار طبيعي، مصنوعي و يا تركيبي از هر‌دو، محيطي امن و محصور براي تعاملات اجتماعي و فعاليت‌هاي تفريحي فراهم ساخته است. وي با اشاره به ويژگي‌هاي بوستان بانوان گفت: در اين بوستان‌ها بسياري از زنان و دختران جوان مي‌توانند با استفاده از لباس‌هاي راحت و مناسب، در آن به ورزش و تفريح بپردازند. رعايت امنيت اجتماعي، محصور بودن و مشرف نبودن ساختمان‌هاي اطراف به پارك زنان از ويژگي‌هاي اصلي اين مراكز به‌شمار مي‌رود. وي اعلام كرد: بوستان بهشت مادران در منطقه3، بوستان پرديس بانوان در منطقه15، بوستان نرگس بانوان در منطقه18، بوستان و مجموعه شهربانو منطقه19 و بوستان ريحانه بانوان در منطقه22 ازجمله بوستان‌هاي احداث شده ويژه بانوان است.

عبداللهي با اشاره به بوستان فرامنطقه‌اي بهشت مادران گفت: اين بوستان با وسعت 20هكتار واقع در تپه‌هاي عباس‌آباد از طريق درختان، گياهان و بلندسازي كاملا استتار شده تا بانوان به راحتي بتوانند در اين مكان به استراحت و تفريح بپردازند.

وي ارتقا و بهبود كيفيت زندگي بانوان و خانواده‌ها در شهر تهران، سالم و شاداب‌سازي‌ محيط، توسعه تعاملات سازنده ميان بانوان متعهد و متخصص، ايجاد فضايي امن و ايمن جهت ارتقاي فعاليت‌هاي اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و تفريحي بانوان، حفظ تعادل جامعه از نظر امنيت و آرامش رواني، ارتقاي زمينه‌هاي سلامت جسماني، رواني - اجتماعي بانوان و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي، سالم‌سازي‌ و غني‌سازي‌ اوقات فراغت بانوان از طريق ورزش و فعاليت‌هاي جمعي، رفاهي و تفريحي را از اهداف اصلي احداث اين بوستان‌ها برشمرد. معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران خاطرنشان كرد: اين بوستان‌ها از ساعت 6:30 تا 20 در نيمه اول و تا ساعت 18 در نيمه دوم سال پذيراي بانوان است و در طول هفته توسط بانوان و در شب‌هاي پنجشنبه، جمعه‌ها و ايام تعطيل رسمي به‌طور خانوادگي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.