تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳

همشهری آنلاین: وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به شیوع مصرف دخانیات در کشور گفت: ۵ / ۲۵ درصد مردان و ۴ درصد زنان کشور سیگار می‌کشند.

به گزارش ایرنا، سید حسن هاشمی در مجمع ملی سلامت افزود: شیوع مصرف دخانیات در شهرها ۱۳ درصد و در روستاها 5 / 15 درصد است و در این راستا، قزوین ، بیشترین میزان شیوع دخانیات را در کشور به خود اختصاص داده است.

به گفته وزیر بهداشت افراد گروه سنی ۴۵ تا ۵۰ سال بیشترین مصرف دخانیات را دارند.

  • شاخص چاقی بین زنان و مردان ایرانی رو به افزایش است

وی با اعلام آخرین شاخص های مربوط به بیماری‌های غیر واگیر در ایران اظهار کرد: بر اساس اطلاعات اطلس ملی سلامت ایرانیان که با حضور رئیس جمهوری رونمایی شد، شاخص چاقی در بین زنان و مردان ایرانی رو به افزایش است.

هاشمی گفت: 24 درصد شهرنشینان و 9 درصد روستاییان چاق هستند و زنان مازندران بیشترین میزان شیوع چاقی را دارند.

وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی اضافه کرد :فشار خون 19 / 28 درصد زنان و 31 / 28 درصد مردان کشور بالاست و ۶۵ درصد شهرنشینان هم فشار خون بالا دارند.

هاشمی ادامه داد: به طور کلی ۵۰ درصد افرادی که فشار خون بالا دارند از این مشکل خود اطلاع ندارند و بیشترین میزان فشار خون را مردان استان کردستان دارند.

  • بیشترین دیابت را زنان استان سمنان دارند

وی درباره شیوع دیابت در کشور نیز گفت: 3 / 10درصد زنان و 5 / 8 درصد مردان دیابت دارد و شیوع دیابت در شهرها ۹۹ و در روستاها 8 / 7 درصد است و بیشترین دیابت را زنان استان سمنان دارد.

  • چربی خون در تهران بیشتر از شهرهای دیگر

وزیر بهداشت درباره شیوع چربی خون نیز گفت: 5 / 29 درصد مردان و 5 / 22 درصد زنان، چربی خون بالا دارند . همچنین 7 / 27 درصد شهرنشینان و 7 / 22 درصد روستایی ها نیز با این مشکل مواجه اند.

هاشمی به این نکته هم اشاره کرد که شیوع چربی خون در تهران از همه شهرها بیشتر است.

  • بوشهری‌ها بیشتر میوه مصرف می‌کنند

وزیر بهداشت درباره مصرف میوه و سبزی نیز اظهار کرد: بیش از 50 درصد مردم میوه و سبزی کافی استفاده نمی‌کنند و بیشترین میزان مصرف میوه در بوشهر است.

  • یزدی‌ها فست فود بیشتری می‌خورند

هاشمی افزود: ۱۱ درصد زنان و ۱۴ درصد مردان، فست فود (غذای آماده ) مصرف می‌کنند و میزان مصرف فست فود در شهرها ۱۴ درصد و در روستاها ۹ درصد است؛ ضمن اینکه بیشترین میزان مصرف فست فود در یزد است.

مردان بیشتر از زنان نمک مصرف می‌کنند

وی درباره مصرف نمک در بین ایرانیان نیز اظهار کرد: به طور کلی ایرانیان هر روز ۱۲ گرم نمک مصرف می‌کنند که سه برابر حد مجاز است .بخش عمده این نمک از طریق نان، جذب می‌شود که عامل مهم پرفشاری خون و بیماری‌های قلبی و عروقی است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: ۹۴ درصد مردان و ۸۵ درصد زنان بیش از حد نمک مصرف می کنند.

  • تحرک فیزیکی دختر 13 ساله با زن 50 ساله فرقی ندارد

وی ، فعالیت بدنی کم را مهم‌ترین معضل سلامت ایرانیان اعلام کرد و گفت: ۹۶ درصد زنان و ۸۳ درصد مردان فعالیت بدنی کمی دارند و بیشترین میزان کم تحرکی در بین زنان بوشهر است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: میزان تحرک در بین زنان در سنین مختلف پایین است و میزان تحرک فیزیکی در یک دختر ۱۳ ساله با یک زن ۵۰ ساله تفاوت چندانی ندارد.

وزیر بهداشت اضافه کرد: بیماری‌های قلبی، سرطان، دیابت و بیماری های مزمن تنفسی ، ۸۰ درصد مرگ و میر ایرانیان را باعث می‌شود و رژیم غذایی نامناسب استعمال دخانیات و فعالیت کم‌بدنی مهم‌ترین عوامل بروز این بیماری‌هاست.

وی اظهار کرد: مهم‌ترین عامل مرگ و میر ایرانیان بیماری‌های غیر واگیر است و 50 درصد علت مرگ ایرانیان را بیماری‌های قلبی و عروقی تشکیل می‌دهد.

وی همچنین به اقدامات وزارت بهداشت در دولت یازدهم و توجه این دولت به سلامت مردم اشاره کرد و افزود: توجه دولت یازدهم به سلامت مردم بی‌سابقه بوده است و همه ارکان دولت، وزرا، معاونان رئیس جمهوری، استانداران، فرمانداران و نمایندگان مجلس در این دوره از سلامت مردم حمایت کردند اما مشکلات هنوز کم نیست.

هاشمی اضافه کرد: طرح تحول سلامت یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت است که به ارتقای سلامت مردم، کاهش سهم پرداخت مردم برای درمان؛ بهبود زیرساخت ها و افزایش کیفیت خدمات و مسئولیت پذیری بیشتر نیروهای بهداشتی ودرمانی منجر شده است.
نخستین مجمع ملی سلامت، با حضور رئیس جمهوری در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.