همشهری آنلاین: سازمان غذا و دارو، برخی تشویش‌ها در باره سرطان‌زا بودن سموم خیار درختی و گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای را رد کرد.

 به گزارش همشهري آنلاين به نقل از سازمان غذا و دارو، معاون اداره کل نظارت بر فراورده‌های غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با رد برخی تشویش‌ها که در باره خیار درختی و گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای مطرح می‌شود که 20 تا 30 برابر استاندارد دارای سموم هستند و مصرف این محصول میزان سرطان را در کشور 2برابر کرده است گفت: در كشت گلخانه اي براي حفظ محصول و مبارزه با آفات از سموم مختلف استفاده مي‌شود که این محصولات تحت كنترل و نظارت بوده و اخيرا از سموم با دوره ماندگاري كوتاه كمك مي‌گيرند كه مشكلي در بهداشت عمومي ندارد.

مهندس سمیره صباح، افزود: براي رفع شبهات این چنینی در برنامه سال جاری سازمان غذا و دارو، كنترل محصول گلخانه اي و رسمي را قرارداديم.

وي گفت: نتايج سال گذشته مشكل خاصي را در ارتباط با باقيمانده سموم نشان نمي‌داد.

صباح اظهارداشت: سازمان غذا و دارو در ارتباط با شناسایی باقیمانده سموم در انواع و اقسام مواد غذایی فرایند شده توانمندی خویش را افزایش داده و با استفاده از تجهیزات پیشرفته نسبت به گذشته می‌تواند تعداد سموم بیشتری را بررسی کند.

وی گفت: مسئولان فنی و معاونت‌های غذا و داروی ما، قبل از ورود محصول به سطح عرضه کنترل و نظارت دقیق در سموم باقی‌مانده در محصولات کشاورزی تا رسیدن به سبد غذایی مردم را انجام می‌دهند.

برچسب‌ها