همشهری آنلاین: مسئول برنامه بهداشت محیط در اربعین حسینی از هماهنگی‌ها و پیش اقدامات لازم بهداشتی برای برگزاری مراسم اربعین ۹۵ در ایران و عراق خبر داد.

به گزارش ایسنا، مهندس سید رضا غلامی گفت: دو بخش کار برای اربعین حسینی ۹۵ در خصوص هماهنگی‌ها و اقدامات لازم بهداشتی در کشور ایران و عراق انجام شده است.

وی افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی ایلام، خوزستان، آبادان و کرمانشاه در خصوص تردد زائران فعال خواهند شد و اقدامات و هماهنگی‌های لازم با این دانشگاه‌ها صورت گرفته است.

وی ادامه داد: جلسات مشترک زیادی با این دانشگاه‌ها داشته ایم و برنامه عملیاتی آن‌ها درکنار برنامه عملیاتی و دستورالعمل مرکز سلامت محیط و کار برای اربعین تدوین شده است. توصیه‌های بهداشتی لازم به دانشگاه‌ها و کمیته بهداشت اربعین که در ستاد اربعین حضور دارند ارائه شده است.

این کارشناس ارشد بهداشت محیط، بیان کرد: ما یکسری انتظارات از کاروان‌ها تحت عنوان پروتکل علمی و اجرایی بهداشت محیط در اربعین ۹۵ داریم. همچنین انتظاراتی از مدیر کاروان‌ها، پزشکان و کارشناسان همراه کاروان‌ها و زائران که در این پروتکل اعلام شده است.

غلامی گفت: کل مسیر مرزهای استان‌های کرمانشاه، همدان، ایلام، خوزستان، آبادان، چزابه، شلمچه و مهران مورد بازدید قرار گرفته و محل استقرار تیم‌های ما مشخص و چیدمان و جانمایی آنان و برنامه‌هایشان تعیین شده است.

وی افزود: این برنامه‌ها شامل کنترل عوامل محیطی از جمله آب آشامیدنی و بسته‌بندی شده، غذای آماده و طبخ شده، اماکن بین راهی در مسیر بین شهرها، موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی، کنترل بهداشت محیط سرویس‌های عمومی، بین راهی، داخل شهری، پارک ها ، اقامت‌گاه‌های زائرین و پایانه‌های مرزی است.

وی بیان داشت: کنترل بهداشتی پساب‌ها در موکب‌ها، اماکن بین راهی، محل‌های اسکان زائرین و سرویس‌های بهداشتی و ایستگاه‌های صلواتی که مورد نظارت قرار می‌گیرد و فرم‌های مخصوص آن تکمیل می‌شود.

مسئول برنامه بهداشت محیط در اربعین اظهار داشت: کنترل مراکز اسکان به ویژه چادرهای زائرین از لحاظ نظافت عمومی، تهویه و نور، کنترل ملحفه‌ها و پتوها و نظارت بر پسماندها در پارک‌ها و پارکینگ‌ها و کنترل اتوبوس‌ها، وسایل نقلیه عمومی جابجایی زائران و همچنین توصیه‌های آموزشی چهره به چهره به نیروهای خدماتی داوطلب و زائران و پرسنل شاغل در اماکن بین راهی را مد نظر داریم.

غلامی خاطر نشان کرد: برخی دوره‌های آموزشی هم توسط دانشگاه‌ها برگزار شده و می‌شود. این هفته نیز بخشنامه ای به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برای کنترل بهداشتی مراسم اربعین در سراسر کشور و همچنین کنترل موارد بهداشتی زائرانی که از سراسر کشور به سوی عراق می‌روند صورت می‌گیرد.

وی افزود: بعد از اربعین نیز مراسم ۲۸ صفر را داریم که برای این مراسم هم برنامه‌هایی در دست اقدام است.

وی گفت: در کشور عراق نیز طبق جلسه ای که در ستاد اربعین داشتیم و مقرر شد تیم بهداشتی آنان در کنار تیم بهداشتی ۱۸ نفره‌ای که از سوی مرکز سلامت محیط و کار عازم می‌شوند، قرار گیرند تا کارها با هماهنگی بهتری انجام شود.

وی افزود: جلساتی نیز با هلال احمر در خصوص ایجاد هماهنگی بین این تیم ۱۸ نفره و هیات پزشکی برگزار شده است.