تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۸

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در دیدار با مسئولان حوزه طب سنتی گفت من گاهی از پزشکی مدرن نتیجه نگرفتم اما طب سنتی کارساز واقع شد.

وي افزود: برخي تندروي كرده و مي‌گويند كه بايد دور طب سنتي را خط كشيد، عده‌اي ديگر از طرف مقابل، افراطي‌گري مي‌كنند، يعني تا بازار داغي مي‌بينند براي مردم نسخه‌پيچي مي‌كنند كه معناي آن هرج‌ومرج طبي و ايجاد خطر براي جان مردم است؛ نگاه معقول و معتدل در اين زمينه اين است كه عده‌اي دوره تخصصي ببينند و مشغول كار شوند. وي اظهار داشت: افراد بايد پس از ديدن دوره مربوطه وارد طب سنتي شوند، در طب سنتي مزاج‌ها و گاهي نيز فصل‌ها جدا مي‌شود اما در طب امروز، فصل‌ها و مزاج‌ها مطرح نيست. وي تصريح كرد: تجربه چندهزار ساله بشر روي هم ريخته شد تا قانون بوعلي‌سينا درآمد، اينكه خط قرمز بكشيم و بگوييم هيچ! نادرست است؛ بايد نكات مثبت را از اين تجربيات پذيرفت؛ مسائل بايد تحت برنامه‌ باشند، به‌ويژه كه از اين طب سنتي استفاده‌هاي عجيبي شده است و پول‌هاي عجيبي بدون اينكه كاري براي مردم كنند به جيب زدند كه خطرناك است.

اين مرجع تقليد با بيان اينكه 500دانشجوي طب سنتي پاسخگوي هدف نيست، ابراز داشت: ايران داروهاي گياهي فراواني دارد كه در ديگر كشورها نيست. اين داروهاي گياهي، موهبت الهي هستند كه بايد از آن استفاده شود و گاهي كنار داروهاي شيميايي از داروهاي گياهي نيز مي‌توان استفاده كرد. وي با بيان اينكه به مردم در مسائل گوناگون بايد آگاهي داد، اظهار داشت: تكيه صرف بر روايات در طب سنتي نادرست است؛ اينكه گفته مي‌شود 11هزار حديث پزشكي داريم، مبالغه‌آميز است و حتما بايد روايات موجود در اين موضوع را مورد بررسي و پژوهش قرار داد.

  • نبايد روايات طب در حوزه پزشكي را كنار گذاشت

آيت‌الله جعفر سبحاني از مراجع تقليد نيز خطاب به مسئولان حوزه طب سنتي گفت: درعين حال كه بايد از اندوخته‌هاي ديني علماي خود استفاده كنيم از علم روز دنيا نيز بايد بهره گيريم. ايشان ادامه دادند: انحصار طب به يك بخش و غفلت از بخش‌هاي ديگر با كلام امام صادق‌(ع) سازگار نيست بلكه بايد از دانش ديگران نيز بهره گرفت و آنها هم از دستاوردهاي اسلامي ما استفاده كنند.

آيت‌الله سبحاني با اشاره به اينكه طب سنتي از زمان ابن‌سينا و پيش از او وجود داشته و پديده‌اي است كه خداوند به بشر عطا كرده است، گفت: ايران نيز سهمي در اين طب دارد و بزرگان ما در اين راستا فعاليت‌ها كردند و كتاب‌ها نوشته‌اند اما اين به آن معنا نيست كه تنها يك كتاب ابن‌سينا را جلوي خود بگذاريم و طبق آن طبابت كنيم؛ مسلما خلاف است زيرا استفاده از دارو شرايط و موانعي دارد كه جاي ديگر نوشته شده و بايد از آنها نيز استفاده كنيم. اطباي سنتي تخصص‌هاي لازم را كسب كنند.

آيت‌الله سبحاني با بيان اينكه سودجويي از مردم امر شرعي نيست، اظهار داشت: افرادي كه ضامن سلامتي مردم هستند، بايد مانند ديگران، دوره‌هاي لازم را بگذرانند و طبق شرايط، موانع و مقتضيات براي افراد دارو تجويز كنند. وي با بيان اينكه دست به‌دست هم دهيد تا اين علم در كشور پيشرفت كند، گفت: بايد توجه داشت كه علم ديني ما فراموش نشود زيرا ما روايت طب را داريم كه بخشي از آنها در كتاب بحارالانوار آمده است.

آيت‌الله سبحاني خاطرنشان كرد: روايات طبي 2قسم است؛ يكسري حكم مطلق است و براي تمام مكان‌ها و شخصيت‌ها يكسان و قابل اجراست و بخشي روايات اهل‌بيت‌(ع) مربوط به محيط خاص است كه مرحوم شيخ صدوق كه خود گردآورنده روايات است اين نكته را تأييد مي‌كند. وي گفت: از كساني كه در حوزه طب اسلامي فعاليت مي‌كنند بخواهيد تا به‌صورت متحد با شما عمل كنند و تكروي‌ها آثار خوبي ندارد. با درنظر گرفتن خواست و احترام به اطباي سنتي طوري عمل كنيد كه آنان نيز به شما بپيوندند.

  • آيت‌الله علوي‌گرگاني: ما احياي طب سنتي را تأكيد مي‌كنيم

آيت‌الله سيدمحمدعلي علوي‌گرگاني نيز با بيان اينكه بسياري از مردم ما تا پيش از سال86 از طب سنتي درك درستي نداشتند و استعمار طبق برنامه‌ريزي، طب سنتي را يك طب عقب‌مانده براي ما معرفي كرده بود، متذكر شد كه ريشه چنين اقدامي به زمان ناصرالدين شاه بازمي‌گردد؛ علم و تجربه اطباي سنتي نبايد با فوت آنان از ميان برود؛ طب سنتي بايد احيا شود. آيت‌الله علوي‌گرگاني با بيان اينكه احياي طب سنتي و برطرف شدن بي‌نظمي‌ها در اين راستا 2مسئله اولويت‌دار است، گفت: اين خطرناك است كه هركس در گوشه‌اي دكاني باز كرده و ادعاي طبابت به‌صورت تجربي و غيرمتخصصانه داشته باشد. استاد برجسته درس خارج حوزه علميه قم با ابراز «طبق آنچه ديده و شنيده‌ام اطباي سنتي ماهري وجود دارند كه مي‌توان از تجربيات آنان استفاده كرد»، افزود: علم و تجربه اطباي سنتي نبايد با فوت آنان از ميان برود، بايد از راه درست خودش پيش برود.