پروژه احداث دریاچه شهدای خلیج‌فارس در سمپوزیوم سالیانه متخصصان منابع آب و سدسازی دنیا ‌ معرفی شد.

با توجه به برگزاري سمپوزيوم ساليانه متخصصان منابع آب و سدسازي دنيا در ژوهانسبورگ، مشخصات و ويژگي‌هاي فني درياچه شهداي خليج‌فارس به لحاظ بهره‌گيري از لايه‌هاي آب بند ژئوممبران در سازه‌هاي هيدروليكي و همچنين سازه سد اين پروژه كه امكان آبگيري مخزن درياچه را فراهم كرده‌است، و نيز اثرات زيست‌محيطي و اجتماعي آن از سوي شهرداري تهران به اين سمپوزيوم‌ ارائه شد.

ملاحظات ايمني در رابطه با پايداري سدها، ارزيابي اثرات زيست‌محيطي درياچه پشت سدها، پايش امور مربوط به نگهداشت سدها و استفاده از ابزار دقيق در اين زمينه، بهره‌گيري از لايه‌هاي آب بند ژئوممبران در احداث سازه‌هاي هيدروليكي، مديريت سيلاب و در نهايت بررسي عوامل مؤثر بر دوام بتن از محورهاي مختلف همايش مزبور بوده است‌.

گفتني است درياچه شهداي خليج‌فارس در شمـال‌غـرب شهـر تهـران و در قسمت شمـال پارك جنگلي چيتگر قرار ‌گرفته‌است. آب رودخانه كن پس از عبور از يك بند انحرافي و كانال انتقال آب به طول حدود 7كيلومتر، وارد اين درياچه 132هكتاري مي‌شود.

كف و ديواره‌هاي پيرامون درياچه به‌طور كامل با لايه‌هاي ژئوممبران و ژئوتكستايل آب‌بند شده تا آبي كه از طريق لوله‌هاي انتقال آب به مخزن درياچه وارد مي‌شود، بدون هيچ‌گونه نشت و هدررفتي ذخيره شود. سد خاكي به‌طول تقريبي 760متر و ارتفاع حدود 12متر در جنوب درياچه، از ديگر بخش‌هاي اين پروژه‌ است. ايجاد منظر و چشم‌انداز از فضاي روي سد به‌سمت درياچه و معماري خاص رواق و كوشك بالاي تاج سد كه به‌زودي به بهره‌برداري مي‌رسد، اين سد خاكي را به يكي از زيباترين سازه‌هاي هيدروليكي كشور تبديل كرده است.