همشهری آنلاین: معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوال همشهری آنلاین، برخی از دلایل مرگ‌های زود هنگام جوانان را تشریح کرد. دکتر علی اکبر سیاری، از مثلث مرگ سخن به میان آورد و در این باره به جوانان و به ویژه خانواده‌ها هشدار جدی داد.

سیاری اظهار داشت: درباره دلایل مرگ‌های زود هنگام به ویژه در بین جوانان، بسیار مطالعه کردم و در طی همین مطالعات و تحقیقات بود که پی بردم، در ایران، برخی از جوانان، به دلایل مختلف، گرفتار مثلت مرگ شده اند.

معاون وزیر بهداشت، مثلث مرگ را شامل تبلیغات فریبنده شبکه‌های ماهواره ای ، عملکرد نادرست و تبلیغات غلط برخی از باشگاه‌های بدنسازی و آرایشگاه‌های زنانه، دانست و افزود: استفاده نادرست و تبلیغات دروغین در این سه مورد، جوانان را به گمراهی می‌کشد و آن‌ها فریب تبلیغات را خورده و به سلامتی خود لطمه می‌زنند و در این میان، گاه متاسفانه، جان خود را هم از دست می‌دهند.

سیاری گفت: طبیعی است که جوانان به ظاهر خود بسیار اهمیت می‌دهند و به همین دلیل، تبلیغات غلط و غیر حرفه ای که در برخی از این مثلث‌های مرگ وجود دارد، همواره در کمین جوانان است و به همین دلیل، جوانان باید هشیار باشند و بدانند که با تبلیغات دروغین این مثلث مرگ، به سلامتی خود لطمه می‌زنند و حتی جان خود را از دست می‌دهند.

او از مواد روانگردان به عنوان یک آسیب جدی مرگ زود هنگام در جوانان یاد کرد و گفت : مصرف مواد روانگردان از مواردی است که سبب مرگ نابهنگام جوانان می‌شود.مواد روانگردان عوارض بسیار خطرناکی دارد و در عملکرد سلول‌های بدن به شدت تاثیر بد و اختلال ایجاد می‌کند.

سیاری افزود: مواد روانگردان اعتیادآور هستند وچون اعتیار آور هستند به سلول‌های بدن به شدت آسیب وارد می‌کنند به همین دلیل، افراد باید نسبت به تبلیغات ماهواره‌ای هوشیار باشند.

او گفت: مواد روانگردان ، آسیب‌های جدی به کلیه، قلب ، کبد و به طور کلی تمام بدن وارد می‌کند و در صورت مصرف مداوم و اعتیاد سبب سکته‌های قلبی و مرگ زود هنگام جوانان می‌شود.