روز دوشنبه بیستم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۵، نخستین کنفرانس ملی احیا و ساماندهی رودخانه‌های شهری در تهران برگزار خواهد شد.

‌اين نشست تخصصي ‌به همت سازمان مشاور فني و مهندسي شهر تهران و با مشاركت نهادهايي همچون معاونت فني و عمراني شهرداري تهران، وزارت نيرو و شركت مديريت منابع آب ايران برگزار مي‌شود. در اين نشست يكروزه، موضوعات و محورهاي مختلفي از قبيل ارتباط شهر، شهروندان و رودخانه، الزامات و اقدامات احيا و ساماندهي رودخانه‌هاي شهري، نحوه مشاركت گروداران و ساكنان حاشيه رودخانه و رويكردهاي نوين مديريت رودخانه‌هاي شهري و بررسي تجربيات ملي و بين‌المللي در اين زمينه مطرح و مورد بحث و تبادل نظر كارشناسان ايراني و مهمانان خارجي كنفرانس قرار مي‌گيرد.

گفتني است شهرداري تهران طي سال‌هاي اخير نگاهي ويژه به مقوله احياي رودخانه‌ها و ساير عوارض طبيعي شهر تهران داشته است. تغييرات جريان ورودي آب از سرشاخه‌ها، ورود فاضلاب خانگي و صنعتي و همچنين دخل و تصرف در حريم رودخانه‌ها از چالش‌هايي است كه حيات آبراهه‌ها و به تبع آن سفره‌هاي آب زيرزميني تغذيه‌كننده از بستر آنها را در شهر تهران تهديد مي‌كند.
نشست مذكور در راستاي مديريت به‌هم‌پيوسته منابع آب شهري و با هدف نزديك شدن ‌ نظرات سازمان‌ها، نهادها و ساختارهاي دولتي، غيردولتي و دانشگاهي درخصوص مديريت آب شهري در تهران و يكي از عناصر مهم آن كه رودخانه‌هاي شهري است، برگزار خواهد شد.