تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۴

این روزها مصادف است با پنجمین سالگرد شروع اعتراض‌های مردمی در بحرین. این کشور عربی واقع در سواحل غربی خلیج‌فارس که از چندین جزیره کوچک با جمعیت ۱.۵ میلیون نفری تشکیل شده، ۵سال است که هر روز شاهد اعتراض‌های خیابانی و زد و خورد مردم با نیروهای امنیتی است.

 اعتراض‌ها همزمان با شروع بهار عربي در ديگر بخش‌هاي جهان عرب آغاز شد. اكثريت جمعيت بحرين را شيعيان تشكيل مي‌دهند كه به تبعيض و سركوب اعمال شده توسط خاندان سني حاكم بر اين كشور اعتراض دارند. پاسخ اين اعتراض مسالمت‌آميز در همان سال نخست، ورود تانك‌ و نيروي نظامي از كشور همسايه يعني عربستان براي سركوب خونين مردم و با خاك يكسان كردن ميدان لؤلؤ در منامه پايتخت بود كه محل تجمع معترضان و نماد اين جنبش شده‌بود.

آمار دقيقي از كشته‌شدگان اين اعتراض‌ها منتشر نشده اما علاوه بر بيش از 100نفري كه در آن روزها كشته شدند، ده‌ها نفر از چهره‌هاي دانشگاهي، ورزشي و پزشكي به‌خاطر حمايت از معترضان به زندان افتادند. سلب تابعيت و اخراج معترضين از كشور يكي از احكام كم‌سابقه‌اي است كه در بحرين در اين سال‌ها اجرا شده‌است. با اين حال در پنجمين سالگرد اعتراض‌ها، در روزهاي اخير خيابان‌هاي منامه و شهرك‌ها و روستاهاي اطراف همچنان صحنه حضور معترضان و زد و خورد با نيروهاي امنيتي بوده‌است.