همشهری آنلاین: مشاور سابق مدیر کل سازمان بهداشت جهانی گفت:کودکان مبتلا به آنفلوانزا تا ۱۴ روز و بزرگسالان تا هفت روز ناقل هستند، ویروس این بیماری ۱۵ دقیقه روی دست و تا ۲۴ ساعت روی دستگیره در زنده می‌ماند.

به گزارش ايرنا،عبدالرضا استقامتی بابيان اينكه آنفلوانزای فصلی هر سال 250 هزار قربانی می‌گیرد گفت: ویروس آنفلوانزا ویروسی است که هر ساله در فصل زمستان و هنگام سرما شايع می‌شود و مهمترین راه کنترل آن نیز آموزش و رعایت اصول بهداشت فردی است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: افراد مبتلا به آنفلوانزا یا مشکوک به این بیماری،باید هنگام عطسه از دستمال یکبار مصرف استفاده کنند و حتما پس از مصرف، دستمال را در یک سطل در بسته بیندازند زیرا ویروس این بیماری، بین هشت تا 12 ساعت در دستمال و تا 24 ساعت روی دستگیره در زنده می‌ماند و قدرت انتقال دارد.

این فوق تخصص بیماریهای عفونی افزود: مبتلایان به آنفلوانزا و سرماخوردگی باید بلافاصله بعد از عطسه دستهای خود را با آب و صابون بشویند زیرا این ویروس تا 15 دقیقه بعد از عطسه روی دست می‌ماند و از طریق دست دادن منتقل می‌شود.

مشاورسابق مارگارت چان(مدیر کل سازمان بهداشت جهانی) اضافه کرد: واکسن آنفلوانزا هر سال در شهریور و مهر به بازار می‌آید و تا حدود شش ماه ویروس های شایع هر سال را پوشش می‌دهد.

عضو کمیته واکسن وزارت بهداشت، گفت: واکسن آنفلوانزا بین 90 تا 95 درصد در کودکان و بین 50 تا 60 درصد در بزرگسالان مصونیت می‌دهد، البته بیشتر، ویروس های آنفلوانزای فصلی را پوشش می‌دهد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: کودکان زیر شش سال، سالمندان بالای 65 سال و افراد دارای بیماریهای زمینه ای بیش از دیگران در برابر این ویروس آسیب پذیرهستند.اگر کودکی به این ویروس مبتلا شد باید بین 10 تا 14 روز در خانه بماند و استراحت کند و دوره استراحت لازم برای بزرگسالان مبتلا نیز حدود هفت روز است زیرا در این مدت این بیماران ناقل محسوب می‌شوند.

استقامتی گفت: افراد مبتلا باید مایعات فراوان بنوشند و در صورت تشدید علایم تحت درمان دارویی قرار بگیرند و به هیچ وجه نباید به خوددرمانی و مصرف خودسرانه دارو به خصوص آنتی بیوتیک اقدام کنند.

فوق تخصص بیماریهاي‌عفونی افزود: بیشترین قربانیان این بیماری افرادی هستند که یک بیماری زمینه ای مانند بیماریهای ریوی، تنفسی و قلبی دارند، زنان باردار نیز در برابر این بیماری به شدت آسیب پذیر هستند.

استقامتی اضافه کرد: بر اساس اعلام وزارت بهداشت ویروس آنفلوانزایی که امسال شایع شده است، ویروس H1N1 است که البته همزمان دو ویروس H3N2 و ویروس آنفلوانزای B نیز در ایران و دنیا شایع است.

وی افزود: ویروس آنفلوانزای H1N1 اولین بار در سال 1918 پیدا شد، ویروس آنفلوانزای H2N2 در سال 1957 و ویروس H3N2 نیز در سال 1968 پیدا شدند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ویروس آنفلوانزای خوکی یا H1N1 در سال 2009 یک همه گیری جهانی به وجود آورد و از آن سال به بعد به عنوان نوعی از آنفلوانزای فصلی شناخته می‌شود، آنفلوانزای فصلی سالانه باعث مرگ 250 هزار نفر در جهان می‌شود.