همشهری آنلاین: معاون وزیر بهداشت اعلام کرد: بیماری آنفلوانزایی که در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان سبب فوت ۳۳ نفر شده است به هیچ عنوان آنفلوانزای خوکی نیست و از نوع انفلوانزای فصلی با عنوان H۱N۱ است.

دكتر علي‌اكبر سياري در گفتگو با همشهري آنلاين با بيان اينكه تا كنون در استان كرمان 28 نفر و در استان سيستان و بلوچستان 5 نفر بر اثر ابتلا به آنفلوانزا H1N1 فوت شده‌اند، پيش‌بيني كرد كه اين بيماري به مرور در برخي از استان‌هاي كشور شيوع پيدا كند.

اين مقام مسئول خاطرنشان كرد: علائم اين نوع از آنفلوانزا، شبيه سرماخوردگي اما شديدتر است.

به گفته سياري، تب، بي‌حالي، درد اندام، سر درد، سرفه، ضعف‌هاي عضلاني و در مواردي آب ريزش از بيني از علائم اين نوع آنفلوانزاست.

معاون بهداشتي وزير بهداشت تاكيد كرد: سالمندان و افراد بالاي 65 سال، افرادي كه بيماري‌هاي تنفسي و قلبي و عروقي دارند و بيماران مبتلا به ديابت، آسم، مادران باردار و كودكان زير پنج سال و افراد مبتلا به سرطان كه دارو مصرف مي‌كنند، افراد در معرض خطر اين بيماري هستند و به همين دليل بايد مراقبت بيشتري شوند.

وي افزود: از آنجا كه انتقال اين بيماري از راه ترشحات بيني، دهان و دست دادن صورت مي گيرد مردم بايد نكات بهداشتي را رعايت كنند و افرادي كه علائم بيماري دارند، بايد حتما از دستمال براي عطسه و سرفه استفاده كرده و به طور مرتب، دست‌هاي خود را بشويند و از دست دادن با ديگران هم خودداري كنند.

دكتر سياري، استراحت و نوشيدن مايعات و در مواردي با تجويز پزشك، دارو را براي مبتلايان توصيه كرد.