همشهری آنلاین: وزیر امورخارجه کشورمان درمورد سرنوشت برجام در کنگره آمریکا گفت: ما از ابتدا اعلام کرده بودیم دولت ایالات متحده آمریکا را مسوول اجرای برجام می دانیم و هر گونه اقدامی خلاف برجام توسط کنگره از نظر ما باید توسط دولت امریکا متوقف شود. در غیر این صورت نقض برجام است.

به گزارش ايرنا، وزیر امور خارجه كشورمان در حاشیه دیدار با مائورو لوییس ویرا همتای برزیلی خود به خبرنگاران گفت: همه باید به خاطرداشته باشیم که برزیل و ترکیه تلاش های فراوانی برای جلوگیری از بحران هسته ای کشورمان انجام داده اند .

 ظریف گفت: معتقدیم محورهایی که ایران برای حراست از حقوق همه کشورها در برجام مطرح کرد پیروزی دیپلماسی بر زور است و هر گونه ادعایی را بی جا می دانیم.

  •   نقض برجام قابل توجیه نیست

وزیر امورخارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت برجام در کنگره و سنای آمریکا گفت: ما از ابتدا اعلام کرده بودیم دولت ایالات متحده آمریکا را مسوول اجرای برجام می دانیم و هر گونه اقدامی خلاف برجام توسط کنگره از نظر ما باید توسط دولت امریکا متوقف شود. در غیر این صورت نقض برجام است.

وی افزود: در حال حاضر منتظر طی شدن مراحل برجام هستیم و آمادگی خود را اعلام کرده ایم. اگرچه گروهی در منطقه ما به خصوص صهیونیست ها و گروهی جنگ طلب در آمریکا با هرگونه توافق مخالف بودند و منافع خود را در رویکرد دشمنی جست و جو می کنند ولی به نظر می رسد به رغم سرمایه گذاری وسیع نتوانسته اند توفیقی داشته باشند.

ظریف تاکید کرد : از دید ما این موضوعات هیچ تاثیری بر مسئولیت دولت ایالات متحده امریکا و رییس جمهوری این کشور ندارد و دولتهای بعدی ایالات متحده امریکا نیز موظف هستند در جهت اجرایی شدن برجام عمل کنند . هرگونه نقضی ، نقض برجام است و به هر بهانه ای نمی توان آن را توجیه کنند.

  • تبریک وزير خارجه برزيل به ظریف براي توافق هسته‌اي

وزیر خارجه برزیل گفت: به آقای ظریف تبریک می گویم به خاطر توافقی که با 1+5 در زمینه موضوع پرونده هسته‌ای به نتیجه رسانده اند. این پیروزی دیپلماسی و نقطه عطف تاریخی محسوب می‌شود.


وی افزود: در سال 2010 ایران و ترکیه تعهد خود ایفا کردند ولی متاسفیم که بیانیه تهران این فرصت را از دست داد و به نتیجه نرسید. برزیل از قطعنامه 2231 که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره موضوع پرونده هسته ای ایران استقبال می کند چرا که باعث ارتقای روابط بین ایران و دیگر کشورها خواهد بود.

ویرا اظهار داشت: معتقدم رفت و آمدهای سیاسی و دیپلماتیک اهمیت خاصی دارد. هر دو کشور خواستار ارتقای سطح روابط هستند . اکنون فضای مناسبی برای افزایش سرمایه گذاری و تجارت در زمینه های مختلف بین دو کشور وجود دارد و در جلسه صبح امروز هم تبادل نظر خوبی صورت گرفت.

  •   انتقاد ظریف از استانداردهای دوگانه

ظریف در پاسخ به این که آیا ایران در مذاکرات سوریه مشارکت خواهد کرد گفت: ایران همواره برای حضور در فعالیت‌های بین المللی و جلوگیری از افراط و تروریسم در منطقه امادگی دارد ما اصرار داریم جامعه بین المللی در این زمینه به صورت جدی حضور داشته باشند و تلاش کنند.

وزیر امورخارجه افزود: متاسفانه سیاست‌های استاندارد دو گانه مانع از ایفای نقش جامعه بین المللی شده و برخی سیاست‌ها به افراط دامن زده است . برخی نیز به دلیل محاسبات غلط مبتنی بر روابط دو جانبه با متحدین کشورهای عمده در تلاش هستند تا مانع ایجاد شود.

ظریف گفت: معتقدیم امروز اروپا با مواجه شدن با بحران پناهندگانی که توسط داعش مورد تهدید قرار می گیرند مشکل منطقه را لمس می‌کند . گرچه بحران عظیم انسانی اتفاق افتاده است و مردم نقشی در این سیاست‌ها نداشته‌اند.

وی تصریح کرد: از درک جدیدی که در زمینه حل این مشکل به وجود آمده استقبال می‌کنیم و آمادگی داریم تا در هر تلاش جدی بین المللی و پایان دادن به بحران سوریه، یمن و لیبی که به دلیل افراط و تروریسم منطقه را تهدید می کند مشارکت داشته باشیم.

وزیر خارجه برزیل نیز در پاسخ به این که کشورش در عرصه جهانی برای مبارزه با تروریسم در سوریه و یمن چه برنامه‌هایی دارد گفت: برزیل همواره از تلاش‌ها برای مقابله با تروریسم حمایت کرده و به توافق بین المللی در مبارزه با تروریسم پیوسته است. در خصوص سوریه و دیگر مناطق که با بحران روبه رو هستند هم معتقد نیستیم اقدام نظامی باعث پایان بحران می‌شود بلکه به دیپلماسی و مذاکره اعتقاد داریم .

ویرا اضافه کرد: آماده مشارکت در تلاش‌های بین المللی جهت رسیدن به راه حل های مسالمت آمیز برای جامعه سوریه و مبارزه با تروریسم هستیم.

وزیر خارجه برزیل در خصوص برنامه‌های کشورش برای مقابله با بحران سوریه نیز گفت: برزیل همیشه برای حل مسالمت آمیز بحران ها تلاش کرده و خواستار مذاکره است. برای مقابله با مشکل سوریه و دیگر مناطق راه حل را دیپلماتیک می دانیم و نگران هستیم. تحولات سوریه را رصد می کنیم چرا که حدود چهار میلیون برزیلی، سوری الاصل هستند.

وی گفت: زمانی که والدین و اجداد این افراد به برزیل آمدند به توسعه برزیل کمک کردند و از این لحاظ مردم سوریه حمایت ما را دارند. به این حمایت ادامه می دهیم و برای راه حل مسالمت آمیز و حل مشکل سوریه درخواست گفت و گوی داخلی را داریم.

  •   عملی کردن پیشنهاد روحانی مبني بر جبهه مشترك مبارزه با تروريسم


ظریف در پاسخ به این که چه اقدامی برای عملی کردن پیشنهاد رییس جمهور ایران مبنی بر تشکیل جبهه مشترک مبارزه با تروریسم انجام داده ، گفت: پیشنهاد رییس جمهور کشورمان در مجمع جهانی ملل متحد مبتنی بر پیش بینی واقع بینانه از شرایط ناهنجاری بود که منطقه و جهان با آن روبه رو است و ما آماده تشکیل جبهه مشترک برای مبارزه با تروریسم هستیم.

وی با اشاره به این که ایران همواره در مبارزه با تروریسم پیشگام بوده است گفت: در این زمینه به همسایگان منطقه ای خود پیشنهاد کردیم که باب گفت و گو و تفاهم را باز کنند تا در زمینه این خطر مشترک جبهه مشترک تشکیل دهیم . افراط گری و فرقه گرایی خطر جدی برای همه کشور ها است . به جای این که کشورها روی محاسبات کوتاه مدت سیاسی فکر کنند به آینده خود و مردم شان فکر کنند و براساس آن همکاری های جدی را شکل دهند.

ظریف افزود: ایران آماده همراهی و همفکری با همسایگان خود است تا به آینده نگاه کنند و گذشته را کنار بگذارند.

  •   سفر هیات برزیلی و سفر مسئولان ایران


وی به حضور هیات برزیلی در تهران اشاره کرد و گفت: خوشحالم که وزیر خارجه برزیل و هیات همراه را میزبانی می کنیم . دو کشور ایران و برزیل دارای روابط طولانی دو جانبه و چند جانبه هستند و مشترکات فراوانی در حوزه های مختلف اقتصادی به ویژه کشاورزی همکاری های دراز مدتی بین دو کشور وجود داشته است.

وزیر امور خارجه افزود: اگر که طی چند سال گذشته به دلیل تحریم‌های ناجوانمردانه غیر انسانی این روابط کاهش یافته بود ولی دو کشور در نظر دارند تا این همکاری‌ها را گسترش دهند .

ظریف خبر داد: در ماه‌های آینده هیات‌های مختلفی از جمله وزیر تجارت و صنعت برزیل به همراه هیاتی اقتصادی به کشورمان سفر خواهند کرد تا در زمینه‌های مختلف بحث و تبادل نظر داشته باشند.

وی گفت: وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان نیز که ریاست کمیسیون مشترک دو جانبه دو کشور را بر عهده دارد بعد از 22 سال به برزیل سفر خواهد کرد تا جلسه کمیسیون را برگزار کند. علاوه بر این ، در چند ماه آینده وزیر کار واشتغال برزیل نیز به ایران سفر خواهند کرد تا درحوزه های مختلف و روابط دو جانبه بحث و تبادل نظر صورت گیرد.

وزیر امور خارجه با اشاره به دیدار و مذاکره اش با ویرا اظهار داشت: در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین المللی از جمله تحول در سازمان ملل متحد و افراط و تروریسم و خشونت صحبت هایی بین دو کشور صورت گرفت و معتقدیم با توجه به مشترکات دو کشور زمینه‌های همکاری مناسبی وجود دارد.

ظریف اضافه کرد: امیدواریم با تلاش مسئولین دو کشور در جهت توسعه روابط دو کشور و مردم دو کشور صلح و امنیت منطقه و بین الملل، همکاری و هم فکری و تبادل نظر داشته باشیم.

وزیر خارجه برزیل نیز گفت: در جلسه صبح امروز در زمینه های دو جانبه و چند جانبه و بین المللی تبادل نظر خوبی صورت گرفت و تلاش داریم روابط دیپلماتیک خود را که بیش از یک قرن گذشته تاسیس شده است ارتقا دهیم.

ویرا افزود: در مهر ماه سال جاری وزیر صنعت و تجارت برزیل به همراه یک هیات تجاری به ایران سفر خواهند کرد و همچنین وزیر کار و اشتغال برزیل نیز در چند ماه آینده سفری را به ایران خواهند داشت که نشانگر تعمیق روابط میان دو کشور خواهد بود.
وزیر خارجه برزیل ضمن دعوت از وزیر امورخارجه کشورمان برای بازدید از این کشور اظهار داشت: بازدید وزیر امور اقتصاد و دارایی ایران از برزیل نیز در ارتقای روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تاثیر گذار خواهد بود.