همایش ملی کار به مناسبت هفته کارگر برگزار شد. در این همایش معاون اول رئیس‌جمهوری به همراه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سخنرانی پرداختند.

معاون اول رئيس‌جمهور در اين همايش با تأكيد بر گفت‌وگوي سه‌جانبه كارگر و كارفرما و دولت همچنين اشتغال، بهبود فضاي كسب و كار گفت: اين روز براي گفتن دشواري‌ها و سختي‌هاي طبقه كارگر نيست، بلكه براي تقدير از نوآوري، ابتكار و سازندگي است.

اسحاق جهانگيري با تأكيد بر مورد توجه قرار دادن ضرورت چابك بودن دولت و واگذاري بنگاه‌ها به بخش خصوصي اظهار كرد: ‌بخش خصوصي بايد ميدان‌دار اقتصاد باشد و در اين‌باره نمي‌خواهيم با شعار و تعارف حرف بزنيم. ما بايد يك ميليون شغل در سال ايجاد كنيم و بدانيم بيكاران امروز با بيكاران گذشته متفاوتند. امروز بيكاران، تحصيلكرده‌هاي دانشگاهي هستند كه درس مي‌خوانند به اين اميد كه كار و رفاه بيشتري داشته باشند و مطالبه‌شان از مجموعه نظام اين است كه شرايطي ايجاد شود تا كار مناسبي داشته باشند.
معاون اول رئيس‌جمهور با بيان اينكه كشور ما اقتصاد بزرگي دارد و جزء 25اقتصاد مطرح دنيا قرار دارد، گفت: در اين راستا توجه به بخش خصوصي و امنيت اين بخش و همچنين تعامل با دنيا از الزامات ضروري قلمداد مي‌شود.

چنين اقتصادي نمي‌تواند خودش را حبس كند و بايد صادرات و واردات داشته باشد.جهانگيري جذب سرمايه خارجي را يك ضرورت خواند و خاطرنشان كرد: تشكل‌هاي خصوصي بايد احساس كنند كه مي‌توانند از حقوق و منافع خود دفاع كنند. همچنين بهبود فضاي كسب و كار بايد به‌صورت مستمر اتفاق بيفتد و ما در اين راستا از سال گذشته گروهي را در وزارت امور اقتصادي و دارايي مأمور كرديم كه به رصد و پايش موضوع بهبود فضاي كسب و كار بپردازند. معاون اول رئيس‌جمهور مبارزه جدي با فساد را نيز حائز اهميت دانست و اظهار كرد: بخش خصوصي بايد مطمئن شود كه راه درآوردن ثروت، كار و تلاش و فعاليت اقتصادي سالم است و قرار نيست عده‌اي با زد و بند با دستگاه‌ها يك شبه راه صد ساله را طي كنند.

  • وزير بيكاران هم هستم

وزير كار در ششمين همايش ملي كار، با اشاره به حدود 22ميليون نفر شاغل در كشور اعلام كرد: تا افق 1400اين تعداد بايد به 35ميليون نفر افزايش يابد. علي ربيعي گفت: براي مقابله با بحران بيكاري بايد سالي 800هزار شغل در كشور ايجاد شود و تحقق اين امر نيازمند رشد اقتصادي 7درصدي است.

اقتصاد دولتي توانمندي چنين معجزه‌اي را ندارد. از اين‌رو نيازمند گسترش تعاوني‌هاي توليد و توزيع و جمع‌آوري سرمايه‌هاي خرد مردم و هدايت منابع مردمي هستيم و در سايه ثبات اقتصادي است كه مي‌توان به آن دست يافت.وي افزود: طي سال‌هاي گذشته در سياست‌هاي رشد نگاه به اشتغال كمرنگ بوده است و با 56درصد كسري رشد مواجه بوديم. وزير كار گفت: براي سال‌جاري بخشي از اعتبارات هدفمندي يارانه‌ها به سمت اشتغال هدايت خواهد شد و از طريق سازمان فني و حر‌فه‌اي آموزش‌هاي مهارتي به فارغ‌التحصيلان را دنبال خواهيم كرد.

ربيعي گفت: در حال حاضر 22ميليون شاغل در كشور داريم كه 15ميليون نفر داراي دفترچه بيمه و 7ميليون نفر در مشاغل غيررسمي مشغول كارند و با 600هزار دفترچه بيمه اجباري كه سال 93صادر شده است مي‌توانيم ادعا كنيم كه در سال گذشته 600هزار شغل خالص ايجاد كرده‌ايم. وي با بيان اينكه من وزير بيكاران هم هستم و جامعه از وزير بيكاران انتظاراتي دارد گفت: يكي از اصلي‌ترين سياستگذاري‌هاي ما در سال 1394مقوله اشتغال است. سياستگذاري اشتغال در دولت تدبير و اميد حائز اهميت است.

ربيعي در پايان گفت: در جريان نظرخواهي دستمزد سال 1394، كارفرمايان و كارگران برگه‌هاي سفيد به وزارت كار داده‌اند كه نشان‌دهنده اعتماد به تصميم وزارت كار بود درصورتي كه در سال‌هاي گذشته بعد از هر تصميم‌گيري‌اي شكايت‌هاي مختلفي در دادگاه‌ها مطرح مي‌شد.