همشهری‌آنلاین: فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه چهارشنبه شب ادامه رویکرد واقع گرایانه ترکیه را درباره نسل کشی ارامنه خواستار شد و تاکید کرد زمان کنار گذاشتن تابوها فرا رسیده است.

فرانسوا اولاند ،رئیس‌جمهور فرانسه در نشست سالانه شورای هماهنگی سازمان‌های ارمنی فرانسه در پاریس گفت: « تلاش واقع‌گرایانه باید ادامه یابد و من فکر می‌کنم امسال بعد از یک قرن اقدامات و گام‌های تازه‌ای در راه به رسمیت‌شناختن آن انجام خواهد شد .»

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس،رئیس‌جمهور فرانسه با یادآوری این موضوع که مقامات ترکیه سال گذشته « مشارکت در بزرگداشت و رنج‌های ارمنی‌ها را خواستار شدند »، اعلام کرد این نخستین گامی است که هرگز نباید متوقف شود.

اولاند خاطر نشان کرد سال گذشته در سفر به ایروان از این نشانه استقبال اما آن را ناکافی توصیف کرده بود.

رئیس‌جمهور فرانسه تاکید کرد: « زمان کنار گذاشتن تابوها فرا رسیده است و ارامنه و ترک‌ها باید از نو شروع کنند .»

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه سال گذشته زمانی که نخست‌وزیر بود در اقدامی غیرمنتظره با فرزندان ارامنه کشته‌شده در سال 1915 ابراز هم‌دردی کرد. اما ارمنستان این ابراز هم دردی را رد کرد و به رسمیت‌شاختن نسل‌کشی را خواستار شد.

ترکیه همواره از پذیرش هر نوع نسل‌کشی خودداری کرده و معتقد است حدود 500 هزار ارمنی کشته شدند در حالی که ارامنه شمار قربانیان را یک و نیم میلیون نفر می‌داند.

رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد طرح به رسمیت‌شناختن نسل‌کشی ارامنه که 29 ژانویه 2001 در پارلمان این کشور به تصویب رسید « اتهام علیه زنده‌ها نیست بلکه وظیفه‌ای در قبال افراد کشته شده و دلجویی از پدران آنها»ست.

فرانسوا اولاند اعلام کرد 24 آوریل 2015 برای گرامی داشت صدمین سالگرد نسل‌کشی ارامنه به ایروان، پایتخت ارمنستان سفر می‌کند .