مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان گفت: طرح احیای تالاب انزلی باید در دوره ۱۰ساله تداوم داشته باشد تا به نتیجه برسد.

محمدرضا برجی در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی گیلان بر ساماندهی فاضلاب‌ها در گیلان تأکید کرد و گفت: اجرای طرح فاضلاب شهری نیاز ضروری استان است و این امر با همکاری دستگاه‌های مختلف تحقق پیدا می‌کند.

برجی با بیان اینکه معضل پسماندها یکی از چالش‌های جدی محیط‌زیست در گیلان است، احداث نیروگاه زباله‌سوز در جمع‌آوری و امحای زباله را از راهکارهای مؤثر برای مقابله با این معضل عنوان کرد و گفت: جانمایی احداث 4نیروگاه زباله‌سوز در غرب، شرق و مرکز استان پیش‌بینی شده و تحقق این امر نیازمند تأمین اعتبار است. این مسئول محلی به وضعیت تالاب انزلی اشاره کرد و یادآور شد: یک میلیارد و 500میلیون مترمکعب رسوب در تالاب انزلی ایجاد شده و عمق تالاب به کمتر از یک متر رسیده است.

آن طور که در گزارش فارس آمده است، برجی از کاهش صید ماهی در تالاب انزلی خبر داد و اظهار کرد: سال‌های گذشته 15هزار تن ماهی از تالاب انزلی صید می‌شد و این مقدار به 200تن در سال 92کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به ورود سالانه 25میلیون نفر گردشگر به گیلان، بیان کرد: تمام پسماند و پساب‌های تولید شده مربوط به گیلانی‌ها نیست و مدیریت پسماند با همکاری مسئولان کشوری در استان تحقق پیدا می‌کند.

برجی از تولید روزانه 2هزار تن زباله در گیلان خبر داد و یادآور شد: 25منطقه برای دفن زباله در استان درنظر گرفته شده و این مناطق از استانداردهای لازم برخوردار نیستند. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان شیرابه محل دفن زباله در سراوان رشت را بین 4تا 18لیتر در روزهای آفتابی و بارانی متغیر دانست و اظهار کرد: شیرابه مذکور آب‌های سطحی و زیرزمینی منطقه را آلوده می‌کند.

تالاب انزلی که از آن به عنوان نماد تالاب‌های ایران یاد می‌شود طی سال‌های اخیر به دلیل ساخت کنار گذر و ورود پساب‌ها، فاضلاب‌ها و انبوه زباله‌ با خطر جدی مواجه شده است.