همشهری‌آنلاین: رئیس ‌جمهور ترکیه خواستار اجباری‌شدن زبان و رسم‌الخط عربی به مدارس ترکیه شد و گفت آتاتورک با حذف زبان عثمانی رگ گردن ترکیه را قطع کرد.

به گزارش تلگراف، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، با اعلام اين موضوع گفت: گذراندن این دروس برای دانش‌آموزان اجباری خواهد بود.

اين حركت، نگراني مخالفان سکولار اردوغان را درپي داشت. مخالفان اردوغان معتقدند طرح او برای بازگرداندن زبان عثمانی و رسم‌الخط عربی به مدرسه‌ها گامی دیگر به سوي نابودی اصلاحات سکولاری است که آتاتورک در ترکیه ایجاد کرده بود و جدایی دین و دولت از مهم‌ترین بخش‌هاي آن بود.

 مصطفی کمال آتاتورک٬ بنیان‌گذار ترکیه نوین زبان عثمانی را در سال ۱۹۲۸ میلادی منسوخ اعلام کرد و رسم‌الخط لاتین را جایگزین رسم‌الخط عربی کرد. آتاتورک برای خالص كردن زبان رسمی ترکیه از زبان‌هاي ديگر٬ دستور حذف واژه‌های عربی٬ فارسی و یونانی را از این زبان صادر کرد.

رئیس‌جمهور اردوغان در نشست یک شورای مذهبی در آنکارا گفت: «کسانی در این کشور هستند که نمی‌خواهند این زبان تدریس شود. این خطر بزرگی است و چه آنها بخواهند و چه نخواهند زبان عثمانی در این کشور تدریس و آموخته خواهد شد.بايد رابطه‌مان را با ریشه‌هایمان تقویت کنیم.

شورای آموزش ملی ترکیه اين هفته به اجباری‌شدن کلاس‌های زبان عثمانی در دبیرستان‌های مذهبی و اختیاری‌شدن آن در دبیرستان‌های معمولی رای داده‌است. بيشتر اعضای این شورا از حامیان دولت اردوغان‌اند.

برچسب‌ها