صادرات صنعت خودروسازی ترکیه در ۱۰ ماهه نخست سال‌جاری میلادی به ۱۹ میلیاردو ۷۹ میلیون دلار رسید که ۵۸ درصد این میزان را صادرات خودرو و ۴۲ درصد آن را صنایع جنبی خودرو ترکیه تشکیل می‌دهد.

اين در حالي است كه تازه‌ترين گزارش گمرك ايران نشان مي‌دهد كه كل صادرات غيرنفتي ايران در 7‌ماه نخست امسال 8/11ميليارد دلار برآورد شده است؛ آماري قابل تامل كه نشان مي‌دهد صادرات خودروي تركيه از كل صادرات غيرنفتي ايران سبقت مي‌گيرد.
به گزارش ايرنا، انجمن صنايع خودروسازي و اتحاديه صادركنندگان خودروي تركيه اعلام كرد كه در ۱۰ماهه نخست سال‌جاري ميلادي معادل ۱۱ميليارد و يك‌ميليون‌و۳۹۱هزار دلار انواع خودرو صادر شده كه بخش عمده آن به كشورهاي اروپايي صادر شده است.
همچنين در اين مدت 6ميليارد و ۱۰۷ميليون و ۹۵۶هزار دلار از صادرات صنايع مادر خودروسازي تركيه را خودروي سواري تشكيل مي‌دهد كه نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۸درصد رشد دارد.

در اين دوره صادرات كاميون و كاميونت تركيه با ۱۰درصد افزايش به 3ميلياردو۴۴۶ميليون و ۵۵۹ هزار دلار رسيد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد صنعت خودروسازي تركيه در 4 استان اين كشور متمركز شده كه در راس آن شهر بورسا واقع در ۴۵۰كيلومتري غرب آنكارا قرار دارد. صنعت خودروسازي در تركيه به‌عنوان بخش پيشرو در صادرات تركيه به‌شمار مي‌رود و يكي از مهم‌ترين اقلام صادرات اين كشور را خودرو و توليدات صنايع جنبي خودروسازي تركيه تشكيل مي‌دهد.

  • صادرات 96ميليون دلاري خودرو

به گزارش همشهري، تازه‌ترين گزارش گمرك ايران نشان مي‌دهد كه در 7ماه نخست امسال صنعت خودروسازي ايران حدود 96ميليون دلار خودرو و كالاها و خدمات مرتبط با آن صادرات داشته است. اين ميزان صادرات صنعت خودرو حتي به نيم درصد كل صادرات صنعت خودروي كشور همسايه تركيه هم نمي‌رسد.

اخيرا معاون صادرات و امور بين‌الملل گروه صنعتي ايران‌خودرو اظهار كرد: آمار صادرات ايران خودرو از اول امسال تا اواخر مهر 1400دستگاه است و اين در حالي است كه در مدت مشابه سال گذشته تنها 600دستگاه صادرات داشتيم. وي عراق، ونزوئلا و آذربايجان را بازارهاي سنتي ايران خودرو ذكر كرد و گفت: بازار روسيه درشرف گشايش مجدد به روي محصولات ايران‌خودرو بوده و توليد در سايت سوريه از سال2015 آغاز مي‌شود.