همشهری آنلاین: سازمان ملل متحد در گزارشی زنگ هشدار را در مورد افزایش شمار ترویست‌های خارجی فعال در عراق و سوریه و در قالب گروه تروریستی داعش به صدا درآورد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل متحد در این گزارش اعلام کرد: در سال‌های اخیر حدود 15 هزار نیروی افراطی خارجی از 80 کشور دنیا در قالب گروه‌هایی چون داعش در سوریه و عراق فعالیت داشته‌اند.

بر پایه این گزارش، از سال 2010 میلادی تاکنون شمار تروریست‌های خارجی در سوریه و عراق نسبت به شمار آن ها در فاصله سال‌های 1990 تا 2010 میلادی، چندین برابر شده و این روند افزایشی همچنان ادامه دارد.

بر پایه این گزارش که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد در بخش نظارت بر فعالیت القاعده تهیه شده، آمده است: افراط گرایانی از فرانسه، روسیه، انگلیس و در مجموع از 80 کشور جهان در قالب تروریست‌های خارجی در عراق و سوریه فعالیت می‌کنند.

این گزارش در مقایسه داعش با القاعده عنوان کرد: بیشتر فعالیت ترویست‌هایی چون داعش در داخل کشورهایی متمرکز است که در آنها فعال هستند و خطر فعالیت‌های برون مرزی این گروه‌ها زیاد نیست.

این گزارش همچنین با اشاره تاثیر قابل توجه استفاده از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت در جذب نیروهای خارجی، نسبت به خطر بازگشت این تروریست‌ها به کشورهای مبدا هشدار داد.

آمریکا و کشورهای اروپایی در حالی تدابیر امنیتی ویژه برای مواجهه با تروریست‌های غربی بازگشته از عراق و سوریه در پیش گرفته‌اند و در تشدید آن اصرار دارند که در آغاز ناآرامنی‌های سوریه، از گروه‌های مسلح مخالف دولت بشار اسد حمایت می‌کردند.