همشهری آنلاین: دبیرکل سازمان ملل روز سه شنبه در بازدید از نوار غزه ضمن ابراز تاسف از ویرانی‌های ناشی از حملات رژیم صهیونیستی خواستار بازسازی هرچه سریع‌تر این منطقه شد.

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، بان کی مون در نخستین دیدار از این باریکه از زمان حملات اخیر رژیم صهیونیستی، شرایط غزه را غیر قابل توصیف دانست و بر لزوم سرعت بخشیدن به تلاش های بازسازی این منطقه تاکید کرد.

وی در این دیدار کوتاه از مناطقی که در جنگ 50 روزه رژیم صهیونیستی به غزه کاملا ویران شده بودند، بازدید کرد.

در این حملات حدود دو هزار و 200 غیر نظامی فلسطینی به شهادت رسیدند و هزاران نفر دیگر زخمی شدند.

بان پس از این دیدار، در نشستی خبری گفت: قلبم آکنده از اندوه است، ویرانی هایی که در این منطقه دیدم ورای حد توصیف و بسیار وحشتناک تر از چیزی است که پس از جنگ سال های 2008 - 2009 شاهدش بودم.

بیش از یک میلیون و 800 هزار فلسطینی در منطقه غزه به طول 40 کیلومتر و عرض 10 کیلومتر سکونت دارند.

در حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی، 20 هزار واحد مسکونی در این منطقه ویران شد و یا به شدت آسیب دید.

علاوه بر این، تنها نیروگاه تولید برق این منطقه و دیگر زیرساخت های آن به شدت خسارت دیده است. به گفته پیمانکاران، بازسازی این زیرساخت ها سال ها زمان می طلبد.

در کنفرانسی که یکشنبه گذشته به منظور جمع آوری کمک های بین المللی برای بازسازی غزه در قاهره برگزار شد، کشورهای مختلف وعده دادند که حدود پنج میلیارد و 400 میلیون دلار به این امر اختصاص می دهند. هرچند به گفته 'رامی حمدالله' نخست وزیر تشکیلات خودگردان، تنها نیمی از این بودجه صرف بازسازی غزه خواهد شد و باقی آن به تقویت بودجه دولت فلسطین اختصاص خواهد یافت.

بان طی این سفر همچنین با اعضای دولت وحدت ملی فلسطین دیدار کرد.

دبیرکل سازمان ملل در این دیدار گفت: ما به عنوان جامعه بین المللی در کنار شما ایستاده ایم و از تلاش های دولت شما در جهت تامین امنیت و اداره غزه حمایت می کنیم.

بان روز دوشنبه از رژیم صهیونیستی به خاطر ادامه سیاست شهرک سازی در اراضی فلسطینیان انتقاد کرد.