موزه‌ها و ادارات میراث فرهنگی ۳۱استان کشور از امروز میزبان ۷تا ۹میلیون کودک ایرانی هستند تا در برنامه‌های هفته ملی کودک، آنها را با حفاظت از آثار تاریخی، باستان‌شناسی، مرمت اشیای تاریخی، حفاظت از گونه‌های زیست‌محیطی کشور و اسباب‌بازی‌های ایرانی آشنا کنند.


برنامه‌هاي ويژه هفته ملي كودك كه از ديروز در كشور برپا شده است قرار است از امروز در حوزه ميراث فرهنگي و با شعار كودك، دوستي، ميراث فرهنگي تا 20مهرماه ادامه داشته باشد.

به گزارش همشهري، بازديد هدفمند و رايگان از تمامي موزه‌هاي كشور به همراه راهنماي موزه ويژه كودك تا نمايش فيلم و بازديد از عروسك‌هاي شهر موش‌ها در كاخ سعدآباد تهران نيز از برنامه‌هاي هفته كودك و ميراث فرهنگي است.

سيد احمد محيط طباطبايي جانشين كميته ملي موزه‌هاي ايران ايكوم و مشاور رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي صبح ديروز در يك نشست خبري كه با حضور مدير مجموعه تاريخي- فرهنگي سعدآباد تهران تشكيل شد با تشريح برنامه‌هاي هفته كودك و ميراث فرهنگي گفت: موزه صلح، موزه علوم و فناوري، موزه و كتابخانه مجلس شوراي اسلامي، 3پژوهشكده مرمت آثار تاريخي، مردم‌شناسي و باستان‌شناسي، مؤسسه تاريخ ادبيات كودكان، دفتر ثبت ميراث ناملموس، بخش موزه‌اي دانشگاه تهران، انجمن مجموعه‌داران خصوصي، يونيسف و چند مؤسسه خصوصي در برگزاري هفته كودك و ميراث فرهنگي حضور دارند.

هفته كودك و ميراث فرهنگي در تهران با همكاري پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي، كميته ملي موزه‌ها و يونيسف با مشاركت سازمان‌ها و نهادهاي دولتي و خصوصي در مجموعه تاريخي سعدآباد تهران برگزار مي‌شود.

محيط طباطبايي مي‌گويد: هدف از برگزاري هفته كودك و ميراث فرهنگي وارد كردن كودكان به برنامه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي به‌صورت دائمي است و پايلوت آن نيز با ايجاد مجموعه كودك در كاخ سعدآباد تهران كليد مي‌خورد و پس از آن كاخ نياوران و ديگر موزه‌هاي كشور نيز اين مجموعه را راه‌اندازي مي‌كنند.

جانشين رئيس كميته ملي موزه‌هاي ايران همچنين از تدوين بيانيه‌اي خبر داد كه به موجب آن موضوع كودك به موزه‌هاي كشور كشيده مي‌شود تا شرايط براي بازديد هدفمند كودكان از موزه‌هاي ايران و آشنايي آنها با ميراث فرهنگي كشور فراهم شود.

او با تأكيد بر اينكه برنامه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي در موضوع كودك آن زماني موفق است كه كودكان كشور اوقات خالي خود را در موزه‌ها بگذرانند افزود: برنامه‌هاي متنوعي با هدف آشنايي كودكان با موضوعات ميراث فرهنگي در سراسر كشور برگزار مي‌شود كه در تهران نيز اين هفته در مجموعه تاريخي - فرهنگي سعدآباد برپا شده است.برنامه‌هاي ميراث فرهنگي براي هفته كودك در تهران كه از امروز تا 20مهرماه در كاخ سعدآباد برگزار مي‌شود شامل نشست‌هاي علمي حق مادري، حق كودكي در ساعت 10صبح امروز و معرفي عروسك ايراني مينا كه 116سال پيش در شيراز توسط يك عروسك‌ساز ساخته شد با سخنراني سيدمحمد بهشتي و مرضيه برومند ساعت 15امروز است.عصر فردا چهارشنبه نيز نشست علمي كودك، دوستي، ميراث فرهنگي با حضور و سخنراني نماينده يونيسف در تهران، رئيس دفتر ثبت آثار تاريخي و پژوهشگران عروسك‌هاي دست ساخت در ايران، ساعت 15برگزار مي‌شود. قرار است در اين نشست ثبت ملي مهارت‌هاي ساخت عروسك‌هاي دست‌ساز خراسان‌جنوبي در فهرست آثار ناملموس نيز اعلام شود.

برگزاري نمايشگاه‌هاي عكس كودكان ايراني، نمايشگاه عكس كودكان اقوام ايراني، نمايشگاه عكس كودكان افغان، نمايشگاه تمبر با موضوع كودك، نمايشگاه اسباب بازي‌هاي سنتي كودكان شهميرزاد و عروسك‌هاي مردم ساخت ايراني از ديگر برنامه‌هايي است كه تا 20مهرماه در مجموعه تاريخي- فرهنگي سعدآباد تهران برپاست.

عروسك‌هاي سينمايي شهر موش‌ها نيز به مجموعه سعدآباد رفته‌اند تا كودكان را با تاريخچه شهرموش‌ها آشنا كنند.كارگاه‌هاي جالبي نيز در حاشيه اين روز در سعدآباد تهران برپا مي‌شود.