تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۲

احمد افشار: هشتمین جشنواره سراسری طنز سوره از ۲۵ تا ۲۷ مرداد در ۸محور نمایش، فیلم کوتاه، شعر، داستان، عکس، استندآپ کمدی، نثر و مقاله برگزار می‌شود.


اين خبر و جزئيات بيشتر اين رويداد ادبي را ناصر فيض، طنزپرداز مشهور و دبير هنري جشنواره طنز سوره روز گذشته در نشستي خبري اعلام كرد. فيض طنز مورد نظر و حمايت حوزه هنري را نسبت داشتن آن با فرهنگ و آموزه‌هاي ديني، قومي، ملي و مذهبي ايرانيان دانست و افزود: به اعتقاد ما طنزپرداز واقعي‌ آن است كه هر حرفي را با اخلاق و ظرفيت مخاطب بازگو كند. قطعا بخشي از طنز رندي و ظرافت و ارتباط با مخاطب و بخشي هم ايجاد نشاط است اما آنچه براي ايجاد سرور خلق مي‌شود، فكاهه و لطيفه است.

به گفته دبير هنري جشنواره طنز سوره، شركت‌كنندگان در دوره هشتم نسبت به دوره‌هاي پيشين از نظر كمي و كيفي در حد قابل‌قبولي بوده است. در اين دوره نويسندگاني شركت كرده‌اند كه به طنزپرداز بودن معروفند. ضمن اينكه كار ارزيابي و بررسي آثار را كساني برعهده گرفتند كه خود در اين زمينه فعال و خبره‌اند.

2580 اثر از 720 طنزپرداز

علي قرباني، دبير اجرايي جشنواره هم با اشاره به افزودن بخش‌هاي فيلم كوتاه، نمايش، استندآپ كمدي و عكس به اين دوره گفت: 2هزارو580 اثر از 720طنزپرداز سراسر ايران در اين دوره شركت كردند كه 2هزارو200 اثر مربوط به بخش آزاد و 374 اثر در بخش ويژه با موضوع الگوي خانواده و ايران1404 بود. آثار با كدگذاري مورد بررسي قرار گرفت و درنهايت 78 اثر از 66 طنزپرداز شامل 7داستان كوتاه، 8 شعر، 22عكس، 16فيلم كوتاه، ‌10مقاله، 9نثر و 6 نمايش به مرحله پاياني راه يافت.

فيلم كوتاه در سينما آزادي

6 نمايش طنز روزهاي 25 و 26 مرداد در سالن‌هاي حوزه هنري در 2‌نوبت اجرا مي‌شود و پس از پايان جشنواره با همكاري دفتر طنز تا پايان سال روي صحنه مي‌رود. فيلم‌هاي كوتاه هم در 2نوبت در سينما آزادي به نمايش درمي‌آيد و 4كارگاه و يك نمايشگاه عكس برپا مي‌شود. مراسم اختتاميه روز دوشنبه 27مرداد در تالار سوره با اجراي عليرضا خمسه برگزار و كتاب آثار برگزيده توزيع مي‌شود. مجموع جوايز جشنواره طنز حدود 77ميليون تومان است كه 55ميليون تومان آن به برگزيدگان و بقيه به‌عنوان كمك‌هزينه به شركت‌كننده‌ها اهدا خواهد شد.