همشهری آنلاین: داوران جایزه ملی Blavatnil سه دانشمند ایرانی را به همراه ۲۷ دانشمند دیگر به عنوان ۳۰ کاندید نهایی این جایزه ملی که به دانشمندان و مهندسان جوان و نابغه در آمریکا اهدا می‌شود، اعلام کرده‌اند.

جایزه ملی Blavatnil جایزه‌ای است که به خلاق‌ترین و نابغه‌ترین دانشمندان و مهندسان جوان آمریکا که در سه بخش علوم زیستی، فیزیک و مهندسی و شیمی فعالیت دارند اهدا می‌شود. یک کاندیدا در هریک از این سه‌بخش به‌عنوان برنده Blavatnil انتخاب شده و جایزه‌ای 250 هزار دلاری  را از آن خود خواهد کرد.

این مراسم توسط لن بلاواتنیک و با هدف پشتیبانی و بزرگداشت دانشمندان و مهندسان نابغه جوان به واسطه تشویق و شتاب‌بخشیدن به روند نوآوری و ابداع در آنها و اعطای کمک‌هزینه تحقیقاتی به‌خاطر دستاورد‌های خارق‌العاده‌ای که در علم داشته‌اند، پایه‌گذاری شده‌است.

در میان 30 کاندید نهایی این جایزه ملی در سال 2014 می‌توان نام 3 دانشمند ایرانی،‌علی جاوه‌ای، علی حاجی‌میری و علی خادم‌حسینی را نیز مشاهده کرد.

این 30 کاندید نهایی از میان 300 کاندید از موسسات تحقیقاتی و دانشگاه‌های مختلف آمریکا انتخاب شده‌اند و نام این سه دانشمند جوان ایرانی نیز در میان آنها به‌چشم می‌خورد. این سه در زمینه علوم فیزیکی و مهندسی فعالیت دارند و در دانشگاه‌های مختلفی مشغول به تحقیق و مطالعه هستند: علی حاجی‌میری در موسسه فناوری کالیفرنیا، علی جاوه‌ای در دانشگاه کالیفرنیا برکلی و علی خادم‌حسینی در دانشگاه هاروارد.

حاجی‌میری در زمینه مدارهای نوری یکپارچه و الکترونیک‌ها و کاربرد آنها در زمینه‌های مختلف از قبیل ارتباطات پرسرعت، تصویربرداری و حسگرهای زیستی فعالیت دارد. مطالعات جاوه‌ای نیز در زمینه علوم مواد و مواد الکترونیک بوده و خادم‌حسینی در زمینه‌های میکروابزارهای زیست پزشکی و مهندسی نسج و مهندسی مواد زیستی فعالیت دارد.

قرار است برندگان هایی این جایزه 250 هزار دلاری در تاریخ 15 سپتامبر 2014 شخص شوند.

منبع: همشهری آنلاین