تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۸

مجلس شورای اسلامی در حالی امروز موضوع انتقال پایتخت را در دستور کار جلسه خود قرار داده است که کارشناسان بسیاری در ماه‌های اخیر درباره این مسئله صحبت کرده و آسیب‌های ناشی از انتقال پایتخت را برشمرده‌اند.

اوایل بهمن‌ماه سال گذشته بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کلیات طرح ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری کشور از تهران رأی دادند، اما با توجه به اینکه هنوز مکان مناسبی برای جایگزینی پایتخت انتخاب نشده بود قرار شد شورایی متشکل از رئیس‌جمهور و برخی وزرا حداکثر ظرف 2 سال مکان مناسبی برای انتقال پایتخت سیاسی و اداری انتخاب کنند.

طرح دوباره مسئله انتقال پایتخت از سوی مجلس شورای اسلامی واکنش برخی از اعضای شورای شهر را نیز به‌دنبال داشته است. از نظرغلامرضا انصاری که عضو کمیسیون برنامه وبودجه شورای شهر است، موضوع انتقال پایتخت یک حرف شعاری، غیراصولی و غیرقابل اجراست. وی با طرح فرض انتقال پایتخت، چند سؤال را مطرح کرد و گفت: با درنظر گرفتن اینکه ایران کشور کم آبی است کجا منطقه آبی جدید شناسایی شده که بتواند تأمین آب پایتخت جدید را تضمین کند؟

وی در ادامه سؤالات خود گفت: فرض کنید شرایط اقتصادی هم جواب داد و هزینه‌های انتقال پایتخت هم تأمین شد. چند سال قراراست طول بکشد تا به سرنوشت طرحی مثل آزاد راه تهران - شمال دچار نشود؟ از نظر این عضو شورای شهر تنها راه نجات تهران ساماندهی شرایط موجوداست به‌نحوی که با یک‌هزارم هزینه‌هایی که برای انتقال پایتخت لازم است می‌توان از طریق اعمال مدیریت هوشمند، هدفمند و الکترونیک به همراه گسترش حمل ونقل عمومی نظیر مترو، ورود خودروهای هیبریدی و تکمیل خطوط بی‌آر تی به هدف مورد نظر رسید.

محمد مهدی تندگویان عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر نیز با طرح اعتراض خود نسبت به موضوع انتقال پایتخت به همشهری گفت: چرا درباره مسئله به این مهمی به شورای شهر تهران هیچ اطلاعی داده نشد؟ انتقاد اصلی تندگویان به موضوع انتقال پایتخت این بود که برای اتخاذ چنین تصمیمی باید منابع کارشناسی و تحقیقاتی ارائه شود. از نظر این عضو شورای شهر، برای انجام هر هزینه‌ای هرچند کوچک یک مهندسی ارزش لازم است و باید سود و زیان آن بررسی شود. تندگویان معتقد است هر وقت در تهران مشکلی به‌وجود آمده به جای حل آن سعی شده تا صورت مسئله پاک شود. در حالی که با هزینه کمتری می‌توان خطوط حمل‌ونقل عمومی را تکمیل و بسیاری از مشکلات را ساماندهی کرد. وی از دولت خواست تا به جای تحمیل هزینه‌ها به دوش مردم و انتقال پایتخت، کار ساماندهی آلودگی هوا را بر عهده بگیرد.

اما در میان نظرهای مخالف انتقال پایتخت که مطرح می‌شود، ابوالفضل قناعتی عضو کمیسیون عمران و حمل نقل شورای شهر نگاه دیگری به این موضوع دارد. وی در این‌باره به همشهری گفت: مشکلات تهران به‌دلیل وجود وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی است که همگی در پایتخت متمرکز هستند.از نظر قناعتی چه بخواهیم چه نخواهیم به‌دلیل وجود دولت در تهران روزبه‌روز بر جمعیت آن اضافه می‌شود، بدون اینکه هیچ خروجی داشته باشد. وی که معتقد است مدیران دولتی باید از تهران خارج شوند، گفت: تاقبل از طرح تفصیلی و جامع همیشه سؤال این بود که حریم و محدوده تهران کجاست حالا که به واسطه این طرح‌ها محدوده تهران مشخص شده آیا برای ظرفیت آن نیز فکری شده یا خیر؟

قناعتی با انتقاد از سیاست‌های دولت در قبال پایتخت گفت: وقتی بحث توزیع منابع برای گسترش ناوگان حمل ونقل عمومی با هدف کنترل آلودگی و ترافیک تهران می‌شود دولت بدون اینکه هزینه حضور خود در پایتخت را لحاظ کند، می‌گوید اعتبارات باید در سطح همه کلانشهرها توزیع شود درحالی‌که تهران دچار خفگی شده است. اصلا مردم تهران چه گناهی دارند که باید هزینه حضور دولت تا این اندازه روی دوششان سنگینی کند؟

احمد حکیمی پور عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر هم موضوع انتقال پایتخت را نیازمند بررسی دانست و گفت: این کار ساده‌ای نیست ضمن اینکه معتقدم به جای تهران بایستی در مورد ایران فکر کنیم که چه باید کرد؟ از نگاه این عضو شورای شهر، تهران بیش از هر چیز به ساماندهی نیاز دارد. با وجود مخالفت‌ها و نگاه‌های کارشناسی بسیاری که در ماه‌های اخیر درباره طرح انتقال پایتخت از تهران مطرح شده است باید دید که نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز درباره این مسئله چه تصمیمی می‌گیرند.

منبع: همشهری آنلاین