لیلا خاکسار: بر اساس مصوبات شورای عالی جوانان و برنامه‌های دستگاه‌ها در سال جاری، 02 میلیون نفر تحت پوشش برنامه‌های اوقات فراغت قرار می‌گیرند.

محمدرضا قدس، دبیر ستاد ملی ساماندهی امور جوانان ضمن اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران گفت:  کلیات طرح تشکیل شورای هماهنگی تشکل‌های سراسری جوانان به ریاست سازمان ملی جوانان و با عضویت سازمان تبلیغات اسلامی‌، سازمان بسیج دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی‌دانش آموزان، سازمان بسیج دانشجویی، سازمان جوانان هلال احمر، بسیج طلاب، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، سازمان دانش آموزی و نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به تصویب رسید.

وی افزود: تاکید بر تقویت و تحکیم اتحاد ملی و انسجام اسلامی‌، تقویت هویت دینی، ملی و انقلابی جوانان، توجه ویژه به بهره‌مندی دختران جوان از برنامه‌های اوقات فراغت، تقویت نقش خانواده در برنامه‌های اوقات فراغت جوانان، تقویت روحیه جهادی مبتنی بر فرهنگ بسیجی، پرورش استعدادها، مهارت‌ها، و تقویت فرهنگ مطالعه و پژوهش از سیاست‌های این طرح است.

قدس همچنین افزود: ‌اطلاع رسانی در مورد برنامه‌های اوقات فراغت از اول تیرماه از طریق صدا و سیما، کانون‌ها و مساجد آغاز خواهد شد و برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این ایام شامل برنامه‌های فرهنگی و هنری، کتابخوانی، مطالعه و پژوهش، ورزشی، اردوهای جهادی، زیارتی، سیاحتی، علمی‌ و گردشگری است. از برنامه‌های دیگر مهارت آموزی در ابعاد فنی- حرفه‌ای، هنری و مهارت‌های زندگی، فراغت در محیط مجازی و رسانه، گفت وگوی جوانان، شناسایی، معرفی و تقدیر از مخترعان و مبتکران جوان از دیگر برنامه‌های  اوقات فراغت در سال 86 است.

دبیر ستاد ساماندهی امور جوانان همچنین گفت: در راستای مصوبه مربوط به اوقات فراغت جوانان تکالیفی نیز بر عهده دستگاهها گذاشته شده است که بر اساس آن سازمان صدا و سیما مکلف به تولید برنامه‌های اوقات فراغتی و محتوایی شده ضمن اینکه مسئولیت فرهنگسازی و پوشش مناسب تبلیغاتی و خبری را نیز بر عهده دارد. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز وظیفه حمایت از جوانان و فراهم کردن بستر و استفاده از فضای مجازی در بستر IT را بر عهده دارد.

وی در ادامه وظایف دستگاهها گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌نیز علاوه بر وظایف ذاتی که توسعه فرهنگ غنی اسلامی‌، تقویت و فعال سازی و بهره‌گیری از مساجد فضاها و اماکن مذهبی و آموزشی و سایر دستگاههای مرتبط، طرح کتابخانه‌های سیار را در تابستان هر سال به اجرا درمی‌آورد.

همچنین دستگاههایی که از امکانات مناسب برخوردارند موظفند امکانات خود را به صورت رایگان یا با تخفیف ویژه در اختیار سایر دستگاهها و تشکلهای مردم نهاد و بخشهای غیردولتی مرتبط با جوانان و برنامه‌های اوقات فراغت آنها قرار دهند و براین اساس دستگاهها موظفند امکانات خود را به ستاد‌های استانی معرفی و امکان بهره برداری را فراهم کنند.

سازمان تربیت بدنی نیز موظف است به عنوان دستگاه متولی برنامه گسترده ورزشی اقدامات و برنامه‌های خود را با همکاری دستگاههای ذی‌ربط در تابستان اجرا کنند. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز موظف شده کلیه مجموعه‌های دولتی، اماکن سیاحتی و زیارتی را برای بهره‌گیری رایگان در اختیار جوانان قرار دهد.جوانان باید در قالب گروهها از این اماکن استفاده کنند و به شکل مستقل امکان‌پذیر نخواهد بود.

دبیر ستاد ملی ساماندهی امور جوانان همچنین به بحث بودجه اشاره کرد و گفت: در مهر ماه سال 1385 بودجه پیشنهادی سازمان ملی جوانان 190 میلیارد تومان بود که متاسفانه با سیاستهای انقباضی سازمان مدیریت و برنامه ریزی روبه‌رو و به 41 میلیارد تومان‌ کاهش یافت که 50درصد آن نیز بودجه تکلیفی بود ضمن اینکه برای هر استان نیم میلیارد تومان در نظر گرفته شده که چنین بودجه‌ای می‌توانست نقشی موثر در اجرای برنامه‌های سازمان داشته باشد.

وی افزود: برنامه‌هایی که برای امور جوانان در نظر گرفته شده با حداقل بودجه بوده است که امیدواریم بتواند نقشی موثر در اوقات فراغت و دیگر برنامه‌های جوانان داشته باشد.

غنی‌سازی خلأهای نظام آموزشی

از سوی دیگر وزیر آموزش و پرورش از برنامه‌ریزی جدید و مناسب برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان خبر داد.

محمود‌ فرشیدی در گردهمایی روسای سازمان‌های آموزش و پرورش استان‌ها گفت: با فرا رسیدن فصل تابستان باید نگاهی مثبت به فعالیت‌های تابستانی داشته باشیم و برنامه‌ریزی جدید و خوبی برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان لحاظ کنیم.

وی افزود: در ایام تابستان می‌توان خلأهای نظام آموزشی را غنی کرد و از پتانسیل بالقوه نیروی دانش‌آموز استفاده بهینه کرد.

فرشیدی در ادامه گفت: ایجاد تحول در آموزش ‌و پرورش و توجه به اقتصاد این حوزه، برنامه مهم سال 86 است.

وزیر آموزش و پرورش درباره طرح واگذاری اداره 20 درصد مدارس به مدیران گفت: ساز و کار اجرایی این طرح هنوز تدوین نشده است.

براساس اعلام معاون توسعه مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش قرار است امسال اداره حدود 20 درصد مدارس کشور به مدیران آموزشگاه‌‏ها واگذار شود.

وی در این باره به ایلنا گفت: راهکارهای اجرایی برای عملیاتی شدن این برنامه هنوز طراحی نشده است و باید مبنای قانونی برای این کار پیدا کنیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در حال حاضر نسبت به کاربردی شدن این موضوع اقدامی صورت نگرفته است.