گروه ادب و هنر: ۳داستان منتشرنشده از جی دی سالینجر، نویسنده رمان تحسین‌شده و محبوب «ناتور دشت»، در چند روز اخیر در فضای آنلاین در اختیار کاربران اینترنت قرار گرفته است؛ «اقیانوس پر از توپ‌های بولینگ»، «پاولا» و «تولد» پیش از این صرفا در ۲ کتابخانه دانشگاهی آمریکایی در دسترس بودند.


به‌نظر می‌رسد داستان اول یعنی اقیانوس پر از توپ‌های بولینگ یکی از بهترین داستان‌های کارنامه سالینجر باشد. به‌ویژه اینکه او تأکید کرده بود به هیچ وجه نباید پیش از سال 2060در دسترس عموم مردم قرار بگیرد. در روزهای گذشته، یک نسخه اسکن‌شده از داستان‌ها در یک سایت اشتراک‌گذاری فایل آپلود و به سرعت در فضای آنلاین پخش شد.

این مجموعه با نام «سه داستان» یک جلد ساده سیاه دارد و همچنین شامل نامه‌ای از سالینجر به ناشرش است که او در آن درباره نسخه‌های اولیه کارهایش حرف زده است. منتقد کتاب لس‌آنجلس تایمز معتقد است حداقل 2 داستان از این مجموعه اصل جنس هستند. دیوید نخستین نوشته است: من هرگز داستان اقیانوس پر از توپ‌های بولینگ را نخوانده بودم. این بخشی از مجموعه نوشته‌های سالینجر در کتابخانه دانشگاه پرینستن است و فقط در دسترس محققانی بود که اجازه خواندنشان را داشتند. تنها رمان منتشرشده جی دی سالینجر ناتور دشت نام دارد و داستان بیم و تردیدهای پسری نوجوان را روایت می‌کند. تا امروز ۶۵‌میلیون نسخه از این کتاب در دنیا به فروش رسیده و یکی از تأثیرگذارترین رمان‌های آمریکایی به شمار می‌آید. اقیانوس پر از توپ‌های بولینگ به ماجراهای هولدن کالفیلد پیش از وقایع ناتور دشت می‌پردازد و مرگ برادر کوچک‌تر از خودش را روایت می‌کند. این داستان ابتدا قرار بود در نشریه هارپرز بازار منتشر شود ولی سالینجر پیش از انتشار از چاپ آن صرف‌نظر کرده بود.

پس از توفیق ناتور دشت، سالینجر یک مجموعه داستان و چند داستان بلند منتشر ولی سال ۱۹۶۵ از انتشار هر اثر دیگری پرهیز کرد و در مجامع عمومی هم ظاهر نشد؛ هر چند بسیاری معتقد بودند او همچنان به نوشتن ادامه می‌داد. سالینجر که در نیوهمپشایر زندگی می‌کرد، سال ۲۰۱۰ در ۹۱ سالگی درگذشت. او سال ۱۹۸۲ از تلاش برای انتشار یک گفت‌وگوی خیالی در یک نشریه مشهور شکایت کرد و اجازه انتشار آن را نداد. جی دی سالینجر در آخرین گفت‌وگوی خود در سال ۱۹۸۰ گفت: آرامشی دلچسب در چاپ نکردن وجود دارد.

او وصیت کرده بود داستان‌های منتشرنشده‌اش تا ۵۰ سال پس از مرگش خوانده نشوند. با این حال به ادعای مستندی که چند‌ماه قبل پخش شد، 5 اثر او بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. ازجمله این آثار، «آخرین و بهترین لحظه‌های پیتر پنز» است که دنباله ناتور دشت است.

کسی که نسخه اسکن‌شده را پخش کرده، در پیامی ناشناس با تأیید صحت و اصالت کتاب نوشته است: تحقیق من چند هفته طول کشید تا مطمئن شوم این کتاب وجود دارد و هفته‌های زیاد دیگری طول کشید تا آن را به‌دست بیاورم.