گروه سیاسی: در آستانه برگزاری نشست شورای حکام که قرار است روز دوشنبه (21 خرداد) برگزار شود، خبرگزاری‌ رویترز از ‌آلمان‌‌ محل‌ برگزاری‌ نشست‌ گروه‌ هشت کشور صنعتی‌ گزارش‌ داد:‌‌ گروه 8 اعلام‌ کردند در صورتی‌ که‌ ایران‌ به‌ تقاضاهای‌ سازمان‌ ملل‌ مبنی‌ بر تعلیق‌ برنامه‌ غنی‌ سازی‌ اورانیوم‌ خود ترتیب‌ اثر ندهد‌، این‌ گروه‌ از ‌اقدامات‌ بعدی‌‌ علیه‌ تهران‌ حمایت‌ خواهد کرد‌.

به گزارش واحد مرکزی خبر در بخشی‌ از این‌ بیانیه‌ آمده‌ است:‌ ‌اگر ایران‌ در اجرای‌ تعهداتش‌ کوتاهی‌ کند‌ از اتخاذ تدابیر بعدی‌ علیه‌ این‌ کشور حمایت‌ خواهد شد‌‌. گفته‌ می‌شود منظور از عبارت‌ ‌اقدامات‌ بعدی‌‌ تحریم‌‌های‌ بیشتر علیه‌ ایران‌ است.‌‌ 

همچنین یک مقام ژاپنی که از همراهان شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در نشست گروه 8 بود با اشاره به ضیافت‌ ناهار کاری ظهر پنجشنبه سران گروه 8 و طرح موضوع برنامه هسته‌ای ایران در این جلسه، گفت: سران گروه درباره‌ تداوم توسعه فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم در ایران ابراز نگرانی کرده و افزودند که جامعه جهانی باید در پاسخگویی به این مسئله به شکلی قاطعانه متحد باشد.

مقام یاد شده گفت که ایران با دقت تحت نظر خواهد بود و امکان افزایش تحریم‌ها وجود دارد، اگرچه سران گروه هشت رویکرد تدریجی را درباره تحریم‌ها در خصوص ایران ترجیح می‌دهند.

بیانیه جنبش عدم تعهد

در همین حال، اظهارنظرهای اخیر دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌درباره برنامه هسته‌ای ایران و تأکید وی بر پیشرفت‌های برگشت‌ناپذیر ایران در این زمینه که موجبات خشم کشورهای غربی و بویژه آمریکا را فراهم آورده بود، موجب شده است تا کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در بیانیه‌ای که قصد دارند آنرا در نشست آتی شورای حکام (پس فردا) منتشر نمایند، اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کنند.

نماینده‌ دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی‌با اشاره به اینکه هیچ موضوع نگران‌کننده‌ای مبنی بر اعمال فشارهای اروپا و آمریکا علیه ایران پیش از نشست شورای حکام وجود ندارد، افزود: عدم تعهد بلافاصله بعد از برخورد کشورهای اروپایی و آمریکا با البرادعی تشکیل جلسه دادند و در آن جلسه که هفته گذشته انجام شد به تروئیکای عدم تعهد دستور داده شد تا در این باره اقدام کنند.

بر این اساس عدم تعهد قصد دارند در بیانیه‌ای که در نشست این هفته‌ شورای حکام در حمایت از ایران ارائه می‌کنند نسبت به اقدامات و تحرکات آمریکا و اروپا و برخی کشورهای دیگر در تحت فشار قرار دادن مدیر‌کل آژانس نسبت به ارائه‌ اطلاعات دقیق و واقع‌بینانه اعتراض کنند.

علی اصغر سلطانیه که با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد، گفت: عدم تعهد بر این باورند که هیچ کشور و مرجعی نباید در اقدامات فنی، تخصصی و بی‌طرفانه‌ دبیرخانه آژانس و انعکاس واقعیت‌ها دخالت داشته باشد.

ابهامات درباره پلوتونیوم

سلطانیه در پاسخ به این پرسش که در گزارش اخیر محمد البرادعی، سوالات و ابهامات آژانس درباره‌ موضوع پلوتونیوم بسیار کمرنگ شده است و آیا این به معنی رفع سوالات آژانس در این خصوص است، با استناد به گزارش قبلی البرادعی در اسفند‌ماه سال گذشته، توضیح داد: مدیر‌کل آژانس در گزارش قبلی خود صریحا اشاره می‌کند که اطلاعات لازم و کافی درباره موضوع پلوتونیوم در چارچوب پادمان جامع از سوی ایران ارائه شده است و در صورتی که ایران اجرای پروتکل الحاقی را بپذیرد، آن وقت موارد دیگری در این موضوع مورد بحث قرار خواهد گرفت.

نگرانی انگلیس

همچنین به نوشته روزنامه گاردین مارگارت بکت، وزیرخارجه‌ انگلیس در نشست پارلمان این کشور، مجددا از برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد و خواستار ازسرگیری مذاکرات شد.  وی در این نشست از منتفی دانستن اعمال تحریم‌ها از جمله محدودیت سرمایه‌گذاری‌های اروپایی در زمینه‌های نفتی و گازی ایران خودداری کرد.

بی‌صبری اسرائیل

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم مدعی شد که صبر رژیم صهیونیستی از تلاش دیپلماتیک آمریکا برای حل موضوع هسته‌ای ایران به سر آمده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، شان مک کورمک با اشاره به دیدار مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی با مقام‌های آمریکایی در واشنگتن، گفت: یک عضو ارشد کابینه ایهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل گفته است که تل آویو صبر خود را نسبت به تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا برای تغییر مسیر برنامه‌های هسته‌ای ایران، از دست داده است.

برچسب‌ها