گروه اقتصادی: بازار مسکن ایران همچنان حباب دارد و خریداران و فروشندگان همچنان در دوران صبر و انتظار برای واقعی شدن عرضه و تقاضا به‌سرمی‌برند، درحالی‌که برخی از واسطه‌ها تلاش دارند تا با انگیزه‌های صنفی و دخالت در بازار، تقاضا در بازار مسکن را تحریک کنند.

به گزارش همشهری، همزمان با روی کارآمدن دولت جدید و بازگشت ثبات نسبی به اقتصاد، بازار مسکن هم با تخلیه حباب روانی قیمت‌ها مواجه شده و بخشی از تورم انتظاری در بخش عرضه و تقاضا تخلیه شده و فروشندگان و خریداران برای انجام معاملات با هدف ثبات بیشتر در بازار دست‌نگه‌داشته‌اند اما همچنان برخی مشغول مانع‌تراشی در مسیر کاهش قیمت مسکن هستند.

اظهارنظرهای صنفی و مداخله‌جویانه مبنی بر اینکه قیمت مسکن به کف رسیده نشان می‌دهد که برخی دنبال این هستند تا با رونق بخشیدن تصنعی در بازار مسکن، دوران جدیدی از ایجاد مانع برسر کاهش قیمت‌ها و حتی رشد قیمت به واسطه تقویت تقاضای خریداران را رقم بزنند. کارشناسان اما می‌گویند: هیچ عامل اقتصادی که باعث تقویت بخش تقاضا شود، به چشم نمی‌خورد و خریداران همچنان مصمم هستند تا حباب باقیمانده در ماه‌های پیش‌رو خالی شود.

به گزارش خبرنگار ما از بنگاه‌های معاملات مسکن در شهر تهران نشان از غیبت محسوس خریداران واقعی مسکن و انتظار فروشندگان برای شفافیت بیشتر وضعیت بازار دارد.برخی مشاوران املاک در مناطق مختلف شهر تهران به همشهری می‌گویند: در شرایط حاضر مقاومت چندانی از سوی فروشندگان واقعی مسکن برای قطعی شدن معاملات دیده نمی‌شود و خریداران هم درصورت واقعی بودن قیمت‌ها و در اختیار داشتن اطلاعات دقیق و مشاوره‌ حرفه‌ای پای مبایعه‌نامه‌ها امضا می‌زنند.

آنها با اشاره به حجم انبوه تبلیغات برخی مشاوران املاک به‌صورت چاپ آگهی در روزنامه‌ها و یا پخش تراکت در مناطق مختلف تأکید می‌کنند: واقعیت این است که تعداد معدودی از بنگاه‌های معاملات مسکن در تلاش هستند تا این ذهنیت را نزد مردم و به‌ویژه خریداران بالقوه تقویت کنند که با خروج بازار مسکن از رکود در ماه‌های پایانی سال‌جاری، بهترین فصل برای خرید مسکن، فصل پاییز است. به‌گفته این مشاوران، این تلاش آنها بیشتر با رویکرد‌های غیرواقعی و البته تلاش برای رونق زودهنگام در بازار انجام می‌شود و تجربه نشان داده که رونق زودهنگام و ناپایدار تنها به رشد قیمت مسکن منجر می‌شود و پس از یک فصل گرم در معاملات باید در انتظار فصل‌های سرد خرید و فروش و البته رکود توأم با انتظارات تورمی و شکل‌گیری توقعات غیرواقعی خریداران و فروشندگان بود که در نهایت منجر به زیان سه‌جانبه فروشندگان، خریداران و واسطه‌ها و مشاوران حرفه‌ای در بازار مسکن خواهد شد.

خبرنگار ما گزارش داده که عمده فروشندگان واقعی در بازار، کسانی هستند که در 2 سال اخیر با توقف عرضه و تن دادن به احتکار مسکن، مصمم هستند تا با فروش آپارتمان‌های روی دست مانده خویش بتوانند اقدام به خرید زمین یا املاک مسکونی قدیمی برای ساخت مسکن جدید کنند.

منبع: همشهری آنلاین