همشهری آنلاین: دبیر کل سازمان ملل در پیامی به مناسبت نوروز با تبریک این روز بین‌المللی گفت این روز می‌تواند الهامبخش همه کشورها در حفاظت بیشتر از محیط زیست باشد.

به گزارش مرکز خبری سازمان ملل بان کی مون در پیامش به مناسبت به 21 مارس (اول فروردین) "روز بین‌المللی نوروز" را زمانی ویژه از سال خواند مردمانی متفاوت را از سراسر منطقه‌ای بسیار متنوع برای برگزاری جشنواره سالانه نوروز، گرامی‌داشت نیروهایی بزرگتر که ما را پیوند می‌دهند، گرد هم می‌آورد.

دبیرکل سازمان ملل در بخش‌های دیگر این پیام افزود: "نوروز که اولین روز سال نو را در اول بهار قرار می‌دهد، سنتی قدیمی در بسیاری از کشورهای آسیای غربی، مرکزی و جنوبی، قفقاز، بالکان و مناطق فراتر از آنهاست."

"نوروز دربرگیرنده پهنه گسترده‌ای از تجلیات فرهنگی است. مراسم این جشن با اشکال گوناگونی از مسابقات اسب‌سواری و کشتی سنتی گرفته تا ترانه‌هایی به زبان‌های گوناگون، قصه‌هایی درباره پادشاه افسانه‌ای جمشید، یا روشن کردن شمع در جلوی خانه‌ها برگزار می‌شود."

"کشورهای بسیاری از ابتکار عمل قرار دادن نوروز در فهرست میراث معنوی انسانیت یونسکو حمایت کردند. خود این تلاش مشترک بوسیله کشورهای آذربایجان، هند، جمهوری اسلامی ایران، قزاقستان، پاکستان، ترکیه و ازبکستان ارزش یگانگی با وجود چندگانگی ثابت می‌کند."

"نوروز فقط کشورها را کنار هم نمی‌آورد، این مناسبت یادآور حفاظت از سیاره‌ای است که ما در آن سهیم هستیم. نوروز با برجسته کردن زیبایی طبیعت و آغاز دوباره بهار، می‌تواند الهام بخش هر دوی جشن‌گیرندگان و نگرندگان برای نگهداری بیشتر از محیط زیست باشد."

بان کی مون در انتهای پیامش با تقدیم بهترین آرزوهایش به مناسبت نوروز، ابراز امیدواری کرد همه مردمان بتوانند از این مناسبت برای تامل در زیبایی طبیعت، نوید بهار و قدرت فرهنگ برای ایجاد صلح استفاده کنند.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها