تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۶

همشهری آنلاین: رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار از کاهش حجم خرید آجیل نسبت به سال گذشته خبر داد.

مصطفی احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در یک ماه گذشته با شعارهای "نمی‌خریم نمی‌خریم" تولید ملی و سرمایه ایرانی را به حاشیه بردیم و حجم خرید آجیل از سوی مردم با کاهش روبه‌رو شد.

وی ادامه داد: 30 تا 40 قلم کالا که در آجیل و خشکبارفروشی‌ها عرضه می‌شود با 10 تا 20 درصد کاهش قیمت به دلیل عدم خرید از سوی مردم روبه‌رو شده است.

او با اشاره به این‌که 80 درصد محصولات آجیل و خشکبار ایرانی صادراتی است، افزود: برخی تولیدات داخل در حوزه خشکبار به صورت قاچاق یا قانونی به دیگر کشور‌ها صادر می‌شود که محاسبه قیمت این محصولات تماما با دلار است و با توجه به افزایش قیمت دلار در سال جاری قیمت خشکبار داخلی افزایش یافت.

احمدی تصریح کرد: 80 درصد واسطه‌گر‌ان از معاملات تولید‌کننده داخلی و خریدار خارجی کنار گذاشته شده‌اند زیرا دلار مستقیما به دست تولید‌کننده می‌رسد که همین باعث تمایل کشاورزان به صادرات شده است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار یادآور شد: حدود 45 روز پیش به مدت یک ماه تخمه کدو به دلیل صادرات بیش از حد به تهران وارد نمی‌شد.

وی خاطرنشان کرد: در چند وقت گذشته از دولت خواستیم که به وارد‌کنندگان برای واردات آجیل و خشکبار دلار مبادلاتی بدهد. هم‌چنین درخواست کردیم که صادر‌کنندگان این صنف دلار خود را در مرکز مبادلات ارزی عرضه کنند تا با افزایش قیمت آجیل روبه‌رو نشویم.

منبع: همشهری آنلاین