همشهری آنلاین: رییس موسسه ملی اقیانوس شناسی گفت: در صورت خشک شدن دریاچه ارومیه، یک چهارم کشور خسارت خواهد دید و با توفان‌های گرد و غبار و نمک مواجه خواهد شد

به گزارش ایرنا، وحید چگینی افزود: اگر دریاچه ارومیه خشک شود استان‌های زیادی در کشور از جمله مازندران، گیلان، زنجان، آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، تهران، قزوین و برخی مناطق دیگر تحت تاثیر قرار می‌گیرد به عبارت دیگر یک فاجعه زیست محیطی در سطح وسیعی از کشور رخ خواهد داد.

وی اظهارداشت: پدیده خشکسالی تاثیر زیادی در کاهش سطح آب دریاچه ارومیه داشته است. در حال حاضر مساله دریاچه ارومیه توسط سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو و استانداری‌های استان‌های مجاور این دریاچه پی گیری می‌شود که امیدوارم هر چه زودتر تدابیر اندیشیده شده برای نجات این دریاچه نتیجه دهد.

وی گفت: موسسه ملی اقیانوس شناسی در حال حاضر عضو گروه نجات دریاچه ارومیه نیست اما در گذشته توسط محققان این موسسه مطالعاتی بر روی رسوبات دریاچه انجام شد که این موسسه می‌تواند نتیجه این تحقیقات را در اختیارگروه نجات قرار دهد.

وی تاکید کرد: کاهش آب دریاچه ارومیه به مدیریت منابع آب در این حوضه آبی برمی‌گردد که این مشکل باید توسط مدیران منابع آب کشور مدیریت شود و یکی از راهکارهای مهم دراین زمینه آن است که یکی از رودخانه‌های مرزی کشور که هم اکنون به سمت کشورهای همسایه روان است با اتخاذ تدابیر لازم به سمت دریاچه ارومیه هدایت شود.

چگینی گفت: علاوه براین رودخانه‌هایی این چنینی در استان کردستان، نواحی غربی و شمال غربی کشور وجود دارد که می‌توان با استفاده از آنها ،جلوی فاجعه ملی زیست محیطی ˈخشک شدن دریاچه ارومیه ˈ را گرفت.

وی تاکید کرد: مدیریت صحیح آب پشت سدهایی که بر روی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه بسته شده از اهمیت زیادی برخوردار است که تامین حق‌آبه این دریاچه و همچنین برداشت آب‌های زیر زمینی باید از سوی مدیران منابع آب کشور با جدیت دنبال شود.

چگینی تاکید کرد: درهر حال بحث آبیاری زمین‌های کشاورزی، تامین آب شرب و صنعت در این بخش مطرح است که این موضوعات باید به نحو صحیحی کنترل و مدیریت شود تا در آینده با یک بیابان خشک و شوره زاری به نام ˈارومیه ˈ رو به رو نشویم بنابراین توصیه جدی ما به مسوولان این است که راه حل مناسب‌تر و زود بازده تری برای نجات دریاچه ارومیه در پیش گیرند تا هر چه سریع‌تر مشکل پایین رفتن سطح آب دریاچه حل شود .

به گفته وی امروزه اهمیت دریاچه‌ها و رودخانه‌ها برای حیات بشری برکسی پوشیده نیست زیرا زندگی تعداد زیادی از انسان‌ها به این محیط‌های آبی وابسته است از این رو حفظ این پهنه‌های آبی از اهمیت زیادی برخوردار است.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها