گروه بین‌الملل: گسترش حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به مناطق مرزی پاکستان و کشتار غیرنظامیان باعث شد تا سرانجام سازمان ملل متحد خواستار تحقیقات در این رابطه شود.

ناوی پیلای، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد در سفر خود به پاکستان با زیر سؤال بردن قانونی بودن چنین حملاتی تاکید کرد که این حملات باعث کشته شدن غیرنظامیان بی‌گناه می‌شود. کمیسر حقوق بشر سازمان ملل که برای سفری چهار روزه به پاکستان رفته بود در پایان دیدار خود از اسلام‌آباد گفت: این حملات سؤال‌های جدی درباره پیروی از حقوق بین‌المللی و نقض آن ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: من کشتن یا مجروح کردن غیرنظامیان را در هر شرایطی نقض حقوق بشر می‌دانم. ناوی پیلای با اشاره به اینکه با پراکنده بودن این حملات تخمین تعداد کشته‌شدگان واقعی آنها ممکن نیست، خواستار تحقیقات در این رابطه شد و به دولت پاکستان پیشنهاد کرد که گزارشگر ویژه حقوق بشر را برای بررسی کشته‌شدگان این حملات به‌عنوان اعدام‌های خودسرانه، دعوت کند.

درخواست کمیسر حقوق بشر سازمان ملل برای تحقیق درباره حملات هواپیماهای بدون‌سرنشین یک روز پس از دیدار او با یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان صورت گرفت. روزنامه نیویورک تایمز به تازگی در گزارشی اعلام کرد که اوباما به‌صورت مستقیم «فهرست مرگ» این حملات را تایید می‌کند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه بار دیگر با حمایت از حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا بر ادامه این حملات تاکید کرد. وی در کنفرانس جهانی مقابله با تروریسم اعلام کرد که آمریکا همواره حق خود را برای حمله علیه گروه‌هایی مانند القاعده محفوظ می‌داند. لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا هم در سفر به دهلی‌نو تاکید کرده بود که حملات آمریکا با استفاده از هواپیماهای بدون‌سرنشین در خاک پاکستان ادامه خواهد داشت. پاکستان و افغانستان از سال ۲۰۰۱ و با شروع جنگ به‌اصطلاح باتروریسم آمریکا، بارها شاهد کشتار غیرنظامیان این کشور بوده‌اند که باعث خشم مردم منطقه از ائتلاف خارجی به رهبری آمریکا شده است.

انتقاد شدید کرزی از ناتو

کشته شدن ۱۸ غیرنظامی افغان در حمله اخیر نیروهای ناتو باعث شد تا حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان هم با کوتاه کردن سفر خود به چین و بازگشت به کشورش بار دیگر از نیروهای ناتو به‌شدت انتقاد کند. کرزی به‌دنبال کشته شدن ۱۸ غیرنظامی افغان در شرق این کشور تاکید کرد: کشته شدن غیرنظامیان افغان غیرقابل پذیرش است و ناتو هیچ توضیحی برای مرگ زنان و کودکان ما ندارد.

کرزی در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت ما تحمل کشته شدن غیرنظامیان را ندارد. در حملات شرق افغانستان تمامی کشته‌شدگان غیرنظامی بودند. ناتو ابتدا اعلام کرده بود در حمله‌ای که در منطقه لوگار صورت گرفت تنها چند غیرنظامی مجروح شده‌اند اما گزارش‌های دولت افغانستان نشان می‌دهد که در میان کشته‌شدگان جنازه‌های 5 زن و 7 کودک وجود داشته است.

 

منبع: همشهری آنلاین