کرمان- فرشاد پگاه: عشایر قشر مولد کشور هستند اما خشکسالی‌های سال‌های اخیر آنچنان مشکلاتی را برای آنها به‌وجود آورده که دیگر خبری از آن هیاهوی عشایری در اکثر استان‌ها مشاهده نمی‌شود.

عشایر 10درصد کل جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و در استان کرمان نیز 6درصد از جمعیت استان را این قشر پرتلاش در بردارند. امید منصور بهمنی، مشاور استاندار در امور عشایر استان کرمان در گفت‌وگویی با خبرنگار ما گفت: عشایر افرادی پر تلاش با قابلیت‌ها و توانمندی‌های بسیار زیاد در زمینه‌های تولید هستند که در عین حال کم‌توقع و قانع‌ زندگی می‌کنند و این درصورتی است که آنان بیشترین فواید را برای کشور دارند اما از کمترین امکانات بهره‌مند هستند. وی افزود: نخستین مشکل عشایر استان کرمان خشکسالی است که در طول سال‌های متمادی عرصه را بر آنها تنگ کرده و جادارد با توجه به قابلیت‌های بالای این قشر که حدود 25درصد مواد پروتئینی و لبنی را تولید می‌کنند حمایت بیشتری از آنها صورت بگیرد. منصور بهمنی دومین مشکل عشایر استان کرمان را تقویم کوچ عشایر عنوان کرد و افزود: حدودا در دهه 50 که مدیریت مراتع از نظام ایلی به سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور انتقال پیدا کرد، قانونی تحت عنوان تقویم کوچ عشایر مصوب و اجرایی شد بدین شرح که عشایر مدتی از سال را در ییلاق، مدتی را در قشلاق و مدتی را حد فاصل این دو یعنی میان‌بند باید بگذرانند. وی ادامه داد: در سال‌های اخیر به‌خاطر خشکسالی و نبود آب و علوفه امکان استفاده از میان‌بندها نیست، بنابراین این قانون احتیاج به بازنگری و اصلاح دارد که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

مشاور استاندار در امور عشایری مشکل سوم عشایر را آب شرب بهداشتی عشایر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بسیاری از مناطق عشایری به‌وسیله آبرسانی سیار و توسط ادارات عشایری تامین آب می‌شوند. وی یکی دیگر از مشکلات عشایر را معادنی عنوان کرد که در مناطق عشایری وجود دارند و ادامه داد: پیشنهاد می‌شود در معادنی که در مناطق عشایری مورد اکتشاف و بهره‌برداری قرار می‌گیرند از نیروی کار خود عشایر و فرزندان آنان استفاده شود و عشایر نیز در درصدی از سود خالص معادن سهیم شوند.

وی مشکل پنجم عشایر را مشکلات مرتعی ذکر کرد و گفت: پیش از آنکه منطقه‌ای به‌وسیله ادارات منابع طبیعی یا سازمان محیط‌زیست برای حفظ حیات گونه‌های گیاهی و جانوری، قرق اعلام ‌شوند باید فکری برای عشایر ذی‌نفع شود و اختلافات مرتعی که بین عشایر، روستاییان و مالکین وجود دارد این هم از طریق ممیزی مجدد و شناسایی عشایر واقعی باید ساماندهی شود.

مشاور استاندار در امور عشایری افزود: اخیرا با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی و استفاده زیاد عشایر از علوفه‌های دستی به‌علت فقر مراتع، قیمت تولیدات عشایری متناسب با این افزایش قیمت‌ها رشد پیدا نکرده است و به قول معروف گله‌ها، گله‌ها را می‌خورد. (گله‌ها را می‌فروشند و خرج بقیه می‌کنند).

منصوربهمنی یکی از ویژگی‌های عشایر خصوصا عشایر استان کرمان را اعتقادات محکم دینی و مذهبی آنها خصوصا پایبندی آنها به اصل مطلقه ولایت فقیه دانست و افزود: برای اثبات این مدعا می‌شود به 600شهید، 500جانباز و آزاده و 10هزار رزمنده دفاع مقدس که از این قشر تقدیم به اسلام و انقلاب شده اشاره کرد. هم‌اکنون نیز 15هزار بسیجی فعال و 10هزار بسیجی عادی از جامعه عشایری گوش به فرمان رهبری هستند.