همشهری آنلاین: رییس مجلس نمایندگان آمریکا، تصریح کرد که از پیگیری راه حل دیپلماتیک برای رفع اختلافات بین تهران - واشنگتن، حمایت می‌کند.

به گزارش ایرنا؛ نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا در جمع نمایندگان گفت که جرج بوش بدون اجازه کنگره آمریکا قدرت و حق حمله به ایران را ندارد.

بوش رییس جمهوری آمریکا بارها اعلام کرده که به هیچ وجه قصد او حمله به ایران نیست و دمکراتها را متهم می‌کند که با پیش کشیدن چنین مباحثی سیاسی کاری می‌کنند.

پلوسی که اولین زن رییس مجلس در تاریخ آمریکا محسوب می شود،گفت:نه تنها بوش بلکه هیچ رییس جمهوری دیگری بدون تایید کنگره حق حمله به ایران را ندارد.

مجلس نمایندگان آمریکا قرار است روز جمعه قطعنامه‌ای را به رای بگذارد که در آن با اعزام نیروهای بیشتر به عراق مخالفت شده است.

پلوسی و سایر دمکراتها گفته‌اند که تصویب این قطعنامه که غیرالزامی است اولین قدم کنگره برای فشار به بوش‌است تا سیاست خود را در عراق تغییر دهد، سیاستی که منجر به کشته شدن بیش از سه هزار و ‪ ۱۰۰‬سرباز آمریکایی شده است.

سم جانسون نماینده جمهوریخواه از تکزاس که در زمان جنگ ویتنام‌اسیر بوده،گفت :بوش می‌خواهد که نظامیان ما فکر کنند کنگره اهمیتی به‌آنها نمی‌دهد." وی افزود: "ما باید از اشتباهات خود درس بگیریم و کار را مانند کره، ویتنام و سومالی ناتمام نگذاریم."
هری رید رهبر اکثریت سنا(دمکرات) نیز روز پنجشنبه گفت که سنا روز شنبه بار دیگر برای تصویب قطعنامه‌ای درباره عراق خواهد کوشید.

سناتورها ظرف دو هفته گذشته قادر به بحث درباره افزایش نیرو در عراق نبوده‌اند. شماری از جمهوریخواهان در کنار تعداد محدودی از دمکراتها راه این بحثها را در سنا سد کرده‌اند.

دمکراتها به ‪ ۶۰‬رای نیاز دارند تا پیش‌نویس قطعنامه را برای بررسی در سنا مطرح کنند.

آمریکاییها در جریان انتخابات آبان ماه کنگره، در مخالفتی آشکار با سیاست تداوم جنگ عراق، قدرت را پس از ‪ ۱۲‬سال از جمهوریخواهان پس گرفتند و دمکراتها پس از گذشت سالها موفق شدند کنترل هر دو مجلس آمریکا را به دست گیرند.