معاون هماهنگی و امور مجلس وزارت صنعت، معدن و تجارت از آمادگی تمامی استان‌های کشور برای اجرای طرح یکپارچه نصب بارکد دو بعدی کالا (شبنم) روی چهارگروه کالایی از اول بهمن 90 خبر داد.

به‌گزارش همشهری، شبکه بازرسی نظارت مردمی «شبنم»، سامانه‌ای است که در آن مردم می‌توانند فقط با داشتن یک گوشی تلفن همراه دوربین دار و با استفاده از نرم‌افزاری که در اختیار آنها قرار گرفته است، علاوه بر اطمینان از اصالت کالای خریداری شده و یاری دولت در شناسایی عوامل توزیع کالای قاچاق و جعلی، از مشوق‌های اعتباری هم برخوردار شوند.

از اول آبان، طرح نمونه شبنم در کالاهای وارداتی گروه 1 هدف اجرایی شده است. تاکنون بیش از 10 میلیون کد دوبعدی شبنم با هدف رهگیری و جلوگیری از قاچاق کالا در سراسر کشور صادر شده است. از این پس گمرک ایران، گواهی بارکد دو بعدی شبنم را به‌عنوان یکی از اسناد الزامی در هنگام ترخیص کالا، از واردکننده دریافت می‌کند. هم‌اکنون تعداد 35 کارگزاری در تهران و سایر استان‌های کشور آماده ارائه خدمات بارکد دوبعدی شبنم هستند. فرایند دریافت بارکد دوبعدی شامل ثبت‌نام در سایت شبنم، ثبت کالا، ثبت درخواست، پرداخت مالی و ارائه گواهی دریافت کد رهگیری شبنم و برچسب آن روی کالاست که برای واردکنندگان کالا الزامی شده است. صفدر رحمت‌آبادی به شبکه اطلاع‌رسانی تولید و تجارت ایران گفت:

درحال حاضر مقدمات اجرایی شدن این طرح در تمامی استان‌ها فراهم شده و استقبال خوبی در این زمینه به عمل آمده است. معاون وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت ‌اجرای طرح شبنم از اول بهمن ماه را در سراسر کشور نقطه عطفی در حمایت از تولید داخل و جلوگیری از ورود کالای بی‌کیفیت و قاچاق ذکر کرد. رحمت آبادی همچنین تاکید کرد: برای فراهم شدن زیرساخت‌های این طرح، استان‌ها فعالیت‌های مختلفی را در جهت دستیابی به اهداف مورد نظر انجام داده‌اند. وی افزود: براین اساس، طرح شبنم در فاز پایلوت با هدف نصب کد شناسه دو بعدی روی 4 گروه کالایی شامل لوازم خانگی، رایانه و ملحقات آن، تجهیزات پزشکی و لوازم آرایشی و بهداشتی آغاز خواهد شد که به‌تدریج گروه‌های کالایی افزایش خواهد یافت.

منبع: همشهری آنلاین