تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۲

گروه دانش و سلامت - حمید ضیایی‌پرور: با اینکه مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بارها از راه‌اندازی شبکه علمی کشور در نیمه دوم آذر ماه خبر داده بودند و حتی در مراسم افتتاحیه الکامپ نیز اعلام شد که شبکه علمی کشور در ایام برگزاری نمایشگاه راه‌اندازی می‌شود، اما نه‌تنها در نمایشگاه الکامپ شبکه علمی راه‌اندازی نشد بلکه خبر داده شد که شبکه علمی کشور روز 26 آذر ماه همزمان با تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود.

26 آذر هم گذشت اما شبکه مذکور باز هم راه‌اندازی نشد تا اینکه اکنون دکتر محمد مهدی‌نژادنوری، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌گوید: قرار بود این شبکه در جشنواره پژوهش راه‌اندازی شود اما وزارت ارتباطات خواست در مراسم مستقلی راه‌اندازی شود.

روزنامه همشهری در تاریخ 13 آذر ماه جاری در گزارشی نوشت: همزمان با تازه‌ترین وعده مسئولان وزارت علوم برای راه‌اندازی شبکه علمی کشور، وب‌سایت این شبکه در اینترنت از دسترس خارج شد و روی این سایت پیامی به این مضمون درج شده است: کاربران گرامی! سایت شبکه علمی کشور تا اطلاع ثانوی در دسترس نخواهد بود.

روز 12 آذر ماه دکترمهدی‌نژادنوری، معاون پژوهشی وزارت علوم نشستی مطبوعاتی برگزار کرد تا در آن اعلام کند که شبکه علمی کشور در هفته پژوهش امسال یعنی اواخر آذر‌ماه راه‌اندازی می‌شود. او در مصاحبه اختصاصی با همشهری در پاسخ به این سؤال که چرا سایت شبکه علمی کشور در اینترنت از دسترس خارج شده است گفت: به‌دلیل مشکلات فنی؛ چرا که از نظر پهنای باند و ارتباط پاسخگوی نیازهای موجود نیست.

طرح اولیه شبکه گسترده و اختصاصی دانشگاه‌ها در سال‌۱۳۷۳ در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران پایه‌ریزی شد. در سال‌۱۳۷۷ مراحل اجرایی آن آغاز شد و نهایتا در آذر‌ماه‌۱۳۷۹ یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های WAN کشور با زیر‌ساخت مستقل مخابراتی و اتصال بیش از ۱۰۰ مرکز آموزشی و دانشگاهی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور وقت افتتاح شد.

روزنامه همشهری در ۲ گزارش جداگانه به تاریخ ۱۳ دی۸۹ و ۲۷ بهمن۸۹ نسبت به راه‌اندازی دوباره این طرح انتقاد کرد. با اینکه در بهمن‌۸۹ این طرح راه‌اندازی نشد اما در تاریخ دوم‌بهمن‌۸۹ رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: قابلیت‌ها و سرویس‌هایی که نسل دوم شبکه علمی ارائه می‌دهد با نسل اول آن متفاوت است. اکنون در روزهای پایانی آذر‌ماه 1390 باز هم برای چندمین بار پیاپی وعده راه‌اندازی شبکه علمی کشور تحقق نیافته است. اینکه دلیل واقعی آن چیست چندان روشن نیست اما این خبر قطعی است که شبکه علمی که راه نیفتاد هیچ، وب‌سایت این شبکه هم قطع شد.

منبع: همشهری آنلاین