همشهری آنلاین: بشار اسد رییس جمهوری سوریه در دیدار با هیات اعزامی شش کشور آمریکای لاتین تاکید کرد: سوریه در مقطع کنونی بهای مواضع و مقابله با برنامه‌های خارجی علیه منطقه را می‌پردازد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری سوریه (سانا)، اسد در این دیدار خاطر نشان کرد: مردم سوریه از اصلاحات استقبال کرده و هنگامی که اوضاع داخلی بهبود یافت، فشارهای خارجی افزایش یافت چرا که طرف‌های خارجی خواهان اجرای اصلاحات در سوریه نیستند.

رییس جمهوری سوریه تاکید کرد: برنامه‌های اصلاحات در سوریه بر اساس اصلاحات سیاسی و پایان بخشیدن به اقدامات مسلحانه در حال اجرا است.

نیکلاس مادورو وزیر خارجه ونزوئلا ، برونو رودریگز وزیر خارجه کوبا، ایبان کانیلاس وزیر ارتباطات بولیوی، طارق العیسمی وزیر کشور ونزوئلا و تیمیر بوراس معاون وزیر خارجه ونزوئلا ، پاپلو ویا گومز معاون وزیر خارجه اکوادور و ماریا روبیالیس معاون وزیر خارجه نیکاراگوئه اعضای هیات کشورهای آمریکای جنوبی و حوزه کاراییب (آلبا) در جریان سفر به سوریه را تشکیل می دهند.

در این دیدار دو طرف درباره ابعاد مختلف تحولات اخیر در سوریه تبادل نظر کرده و اسد نیز از موضع کشورهای آلبا در قبال این تحولات قدردانی کرد.

اعضای هیات آلبا نیز با اعلام همبستگی و حمایت از ملت سوریه، هجوم سیاسی و اطلاع رسانی علیه این کشور را محکوم کردند.

آلبا مجموعه ای از کشورهایی است که بر اساس طرحی از انسجام سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشورهای واقع در کارائیب و آمریکای جنوبی پایه گذاری شده و دارای اشتراکاتی در زمینه فضاهای جغرافیایی، پیوندهای تاریخی و فرهنگی، نیازها و پتانسیل های مشترک می باشد.

در حال حاضر کشورهای عضو آلبا شامل پنج کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه، بولیوی، کوبا و دومینیکن هستند.

وزیر خارجه ونزوئلا در جریان کنفرانس مطبوعاتی با ولید المعلم وزیر خارجه و مهاجرین سوریه از تسلیم نامه کشورهای آلبا به اسد خبر داد.