گروه شهری: چهارصد و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران دیروز برگزار شد. مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در سخنان پیش از دستور، آیت‌الله طالقانی را معلم بزرگ قرآن و مبارزی گرانقدر نامید و یادروز رحلت این عالم بزرگ انقلاب را گرامی داشت.

 عباس شیبانی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز به خاطرات زندان خود و آیت‌الله طالقانی اشاره کرد و گفت: این عالم انقلاب اسلامی «حُر» بود و شخصیتی بود که به واقع از خود مایه می‌گذاشت و همه باید تلاش کنند که مانند ایشان رفتار کنند. در ادامه جلسه گزارش هیأت ویژه بازرسی شورای اسلامی شهر تهران (معاون نظارت شورا)‌ درخصوص بررسی عملکرد شهرداران مناطق یک و 2 توسط خسرو دانشجو معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران ارائه شد. دانشجو با اشاره به روند واگذاری تهیه این گزارش به معاونت نظارت شورای اسلامی شهر تهران گفت: در این خصوص به تیم نظارت تأکید شد که رئوس و نحوة بررسی کارشناسانه خود را درخصوص تهیه این گزارش بر مبنای تطبیق پرونده‌های شهرسازی مورد بررسی با مقررات و قوانین شهرسازی، نحوة اجرای آرای صادره از سوی کمیسیون تشخیص باغات مصوب شورای اسلامی شهر تهران و تطابق میزان عوارض دریافتی، امتیاز تراکم و تعرفه تغییر کاربری ساختمان و پارکینگ با مصوبات شورای اسلامی شهر تهران را مورد بررسی قرار دهند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در جریان ارائه گزارش با ابراز رضایت از مدیریت جدید شهرداری منطقه یک و 2 خاطرنشان کرد: شیب تخلفات در این مناطق به سمت صفر میل دارد. دانشجو با اشاره به فضای تعامل و همکاری شورای اسلامی شهر تهران با شهرداری خاطرنشان کرد: اگر مدیران شهری تشخیص می‌دهند که میزان عوارض، بودجه و اعتبارات کم است یا قوانین و مقررات شهرسازی باید تغییر کند، انتظار ما در شورای شهر این است که این پیشنهادها را به شورا اعلام کنید تا شورای شهر با بررسی‌های خود زمینه ایجاد تخلف را برطرف کند.

معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران در پایان گزارش خود با ابراز امیدواری از اینکه شیب تخلفات در منطقه 2 نیز به سمت صفر برود، اظهار داشت: این گزارش در اختیار شهرداران مناطق یک و 2 قرار خواهد گرفت تا آنها پاسخ لازم را به‌صورت مکتوب به شورای شهر ارائه کنند. حسن بیادی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز درخصوص این گزارش با اشاره به برخی از تفاوت‌ها در اجرای قانون در سطح مناطق تهران، گفت: در اجرای برخی از قوانین در مناطق تناقض‌هایی وجود دارد که ایجاد حساسیت می‌کند.

حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به گزارش ارائه شده، خاطرنشان کرد: تا زمانی که اراده شهرداری بر کسب درآمد بیشتر باشد، انجام اینگونه تخلفات امکان پذیر است. وی با اشاره به اینکه طرح تفصیلی قابل تفسیر نیست و شهردار تهران و شهرداران مناطق صرفاً مجری طرح تفصیلی هستند، خاطرنشان کرد: اگر مدیران اجرایی نقطه نظراتی پیرامون طرح دارند باید آن را به مراجع تصمیم‌گیری ارائه کنند تا آنها با بررسی و تصویب آن جلوی تخلفات احتمالی را بگیرند. معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه نظارت از وظایف ذاتی شورای شهر است، گفت: امیدوارم یک نظام نظارتی در شورای شهر تعریف شود تا اینگونه گزارش‌ها به‌صورت مستمر در شورای شهر ارائه شود تا هم تلقی‌های مختلفی از اینگونه گزارش‌ها نشود و هم این رویه در شورای شهر نهادینه شود. ابتکار در ادامه افزود: باید فرصت پاسخگویی به شهرداری داده شود و درنهایت شهرداری تهران به‌عنوان شخصیت حقوقی باید پاسخگوی گزارش‌های شورای شهر باشد.

اسدالله فاضل شهردار منطقه 2 در پاسخ به گزارش ارائه شده از رعایت شرط انصاف در تهیه گزارش تشکر کرد و افزود: شهرداری به سمت نظام‌مند شدن پیش می‌رود و ما سعی‌مان این است که تخلفات نسبت به گذشته کاهش یابد و تماماً مصوبات شورای اسلامی شهر تهران را رعایت کنیم. مهدی چمران در پایان با اشاره به گزارش ارائه شده، خاطرنشان کرد: تخلفات گذشته نباید مجوزی برای ادامه تخلفات در مناطق باشد واگر هم در اجرای قوانین مشکلاتی وجود دارد باید با اصلاح قانون ایرادات بر طرف شود و با کسانی که چشم خود را روی تخلفات بسته‌اند و کسانی که تخلف کرده‌اند بایستی مطابق قانون رفتار شود.

منبع: همشهری آنلاین