همشهری آنلاین: سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: تغذیه در محیط‌های کار باید متناسب با میزان تحرک بوده و از تعادل و تنوع برخوردار باشد.

به گزارش سرویس بهداشت ودرمان ایسنا، دکتر زهرا عبداللهی با بیان این که نقش تغذیه مناسب در سلامت عمومی و بازده کاری به اثبات رسیده است، گفت: کارکنان برای حفظ سلامت خود به تغذیه مناسب نیاز دارند و اضافه وزن و چاقی از عواقب پشت میزنشینی و کم‌تحرکی در محیط‌های کار است.

وی افزود: مصرف قندها و کربوهیدرات‌های ساده مانند قند و شکر، ‌نان‌های سفید و برنج سفید در محیط کار اگرچه در کوتاه مدت به بالا رفتن قند خون کمک می‌کند، اما با تحریک ترشح انسولین،‌ ورود گلوکز به سلول را تسریع کرده و در نهایت کاهش قند خون و عوارض ناشی از آن مانند خستگی، خواب آلودگی و کاهش بازده کاری را به دنبال دارد.

عبداللهی با بیان این که نحوه تغذیه در محیط کار می‌تواند در ایجاد استرس موثر باشد،‌ گفت: استرس همراه با تغذیه نامناسب و بی‌تحرکی زمینه را برای ابتلا به بیماری‌های مزمن فراهم می‌کند.

بنا بر اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت(وبدا)، به گفته این متخصص تغذیه، مصرف مداوم کربوهیدرات‌ها و غلات مانند انواع کیک، کلوچه، بیسکویت با توجه به میزان کالری بالا، می‌تواند سبب اضافه وزن و چاقی به ویژه در افرادی با فعالیت بدنی کم شود.

وی ادامه داد: با تغییرات جزئی از جمله کاهش مصرف قند و کافئین مصرفی در محیط کار و رعایت اصول تنوع در برنامه غذایی روزانه می‌توان به حفظ تعادل قند خون و افزایش دریافت مواد مغذی کمک کرد که نتیجه آن علاوه بر حفظ سلامت، افزایش کارایی و بازده کاری کارکنان در محیط‌های کار است.

منبع: همشهری آنلاین