علی شاکری: محمدرضا رودکی بعد از خداحافظی میران، آخوندزاده و ساریخانی تنها جودوکار باقیمانده از نسلی است که هنوز با مدال‌هایش توانسته چراغ این رشته را روشن نگاه دارد و در بازی‌های آسیایی گوانجو نیز برای جودوی رو به افول گذاشته ایران، آبروداری کند.

تنها رهاورد جودوی ایران از بازی‌های آسیایی با تیمی کامل 2مدال نقره و برنزی بود که رودکی با حضور در 2وزن آزاد و به اضافه 100کیلوگرم گرفت. داشتن بهترین رتبه در آخرین رنکینگ فدراسیون جهانی در بین ورزشکاران ایرانی و برخورداری از شرایط بهتر برای گرفتن سهمیه المپیک لندن بهانه‌ای بود تا در گفت‌وگو با رودکی موقعیت کنونی جودو را پس از ناکامی‌های یکی دو سال اخیر مرور کنیم. دارنده 2مدال بازی‌های آسیایی امیدوار است با تجربه مقام پنجمی المپیک2008 پکن بتواند به‌عنوان نخستین جودوکار ایرانی یکی از سکوهای برتر المپیک لندن را به تصرف خود درآورد.

  • نتیجه آخرین رنکینگ فدراسیون جهانی جودو ( ijf) برای جودوکاران ایران بسیار ناامید‌کننده بود و باز هم شما در مقایسه با بقیه با کسب رتبه60 دارای بهترین عملکرد بودید. دلیل این سقوط را چگونه باید ارزیابی کرد؟

ما از سرمایه‌گذاری غافل شدیم و کشورهای دیگر با تمام امکانات و با سرمایه‌گذاری چشمگیر فرصت حضور در هیچ میدانی را از دست نمی‌دهند. امروزه در هر20 روز یک تورنمنت در یک گوشه جهان برگزار می‌شود که ما فقط در برخی از آنان حضور پیدا می‌کنیم. جودو در دنیا از موقعیت متفاوتی با سایر رشته‌های رزمی برخوردار است و دلیلش هم تقسیم 56مدال در المپیک و حضور کامل این رشته در این بازی‌هاست و این درحالی است که در المپیک خبری از حضور کاراته و ووشو نیست و در تکواندو هم هر کشور مجاز به اعزام 2نماینده است.در خصوص رتبه‌خودم باید بگویم من سال گذشته به‌دلیل مصدومیت و دوری چندین‌ماهه، تنها در 2 تورنمنت مغولستان و جام‌جهانی شرکت کردم وگرنه جایگاه واقعی من این رتبه نبوده است و مطمئن باشید هم جایگاه من و هم جایگاه جودوکاران ایران به‌زودی تغییر خواهد کرد. در مغولستان آماده نبودم و در جهانی ژاپن نیز آسیب‌دیدگی، مانع از موفقیتم شد.

  • با این شرایط فکر می‌کنید که تیم ایران بتواند همانند 2المپیک پیشین با تیمی کامل در المپیک لندن حاضرشود؟

در مورد گرفتن سهمیه کامل فکر نکنم که با رفتن قهرمانان بزرگ و تغییراتی که در ترکیب تیم ملی جودو صورت گرفته، بشود تمام سهمیه را به‌دست آورد ولی با پشتکاری که از هم‌تیمی‌هایم سراغ دارم و اراده‌ای که در چهره مسئولان می‌بینم، بین 3 تا4 سهمیه را می‌شود با حضور فعال‌تر در تورنمنت‌های انتخابی المپیک کسب کرد. تورنمنت‌های اصلی از چند روز دیگر با تورنمنت پاریس شروع می‌شود و اگر از نظر بودجه و روادید با مشکل روبه‌رو نشویم، اوضاع به کلی تغییر خواهد کرد.

  • شانس تیم ایران با ترکیب 3نفره که شما هم عضو آن هستید، در این تورنمنت چقدر خواهد بود؟

رقابت‌های فرانسه از معتبرترین تورنمنت‌های جودوی جهان است و همه ساله با حضور بهترین جودوکاران جهان برگزار می‌شود؛ جودوکارانی که هر هفته در تورنمنت‌ها و اردوهای مشترک سطح بالا حضور دارند و با آمادگی بالا روی تاتامی حاضر می‌شوند. من به همراه میراسماعیلی و ملک‌محمدی قرار است با حضور در یک اردوی 20روزه در این مسابقات به مصاف رقبای خود برویم و امیدوارم که بتوانیم با یک شروع خوب، ناکامی‌های سال گذشته را به فراموشی بسپاریم.

  • شما در المپیک پکن در یک‌قدمی قرارگرفتن روی سکو در نهایت پنجم شدید. آیا در لندن می‌توان به کسب نخستین مدال جودو از سوی رودکی باتجربه امیدواربود؟

بدشانسی آوردم که درست در مبارزات پایانی از کسب مدال محروم ماندم و یکی از دلایل ناکامی‌ام مصدومیت بود. این‌بار همه تلاش و توانم را با تجربه حضور قبلی به کار می‌گیرم تا به‌عنوان نخستین جودوکار ایرانی روی سکو ظاهرشوم.

  • می‌خواهیم برگردیم به بازی‌های آسیایی گوانجو، با وجود کسب 2مدال ارزشمندی که گرفتید اما در دیدار پایانی شکست شما با آن فیزیک و قد بسیار بلندتر در وزن آزاد مقابل حریف کوتاه‌قامت ژاپنی برای بسیاری از بینندگان کمی عجیب بود و چنین اتفاقی را قبلا هم در فینال این وزن در بازی‌های آسیایی بوسان در مبارزه محمود میران با حریف دیگری از ژاپن هم شاهد بودیم. در این باره توضیح می‌دهید؟

حق با شماست، خوشبختانه در دوره آقای میران من و خسروی‌نژاد به همراه چند سنگین‌وزن دیگر حریف تمرینی خوبی برای او بودیم ولی متأسفانه من قبل از اعزام به گوانجو هیچ حریف تمرینی نداشتم و تنها در سایه آمادگی جسمانی خوب تلاش کردم که حریفانم را ببرم. البته دوری نزدیک به 2ساله‌ به‌دلیل عمل جراحی‌های انجام شده روی زانوهایم نیز مزید برعلت شد تا نتوانم آن‌طور که دلم می‌خواست، در دیدار نهایی حاضر شوم. اگر من هم مثل حریف ژاپنی حریفان تمرینی در اندازه قهرمانان جهان و اردوهای مشترک خوب با حضور در تورنمنت‌های مختلف داشتم، شک نکنید هرگز بازنده از روی تاتامی پایین نمی‌آمدم. یک قهرمان ژاپنی پس از ملی‌پوش شدن در مسابقات انتخابی با پشتوانه عظیم در جودو پیشاپیش یکی از بخت‌های قهرمانی در رویداد‌های جهانی و آسیایی خواهدبود و این درحالی است که در کشور ما به زحمت می‌توانیم یک تیم کامل، تازه آن هم فقط در اندازه شرکت در بازی‌های آسیایی، آماده کنیم چه رسد به کسب عنوان احتمالی در میان بهترین تیم‌های جهان. هم‌اکنون کشورهای آسیایی مثل ژاپن، کره‌جنوبی و مغولستان حرف اول را در جهان می‌زنند.

  • خیلی‌ها یکی از دلایل افت جودوی ایران را تغییر قوانین این رشته و عدم‌جذب مربیان کارآمد خارجی در سال‌های اخیر به‌خصوص از ژاپن می‌دانند و اینکه تمرینات حاج یوسف‌زاده دیگر برای ورزشکاران این رشته تکراری شده و جودو برای برون‌رفت از بحران فعلی نیاز به تغییرات در کادر فنی دارد.

با توجه به سبک جودوی ایران که بیشتر فنون آن به فنون کشتی و به‌خصوص چوخه نزدیک بود، این تغییر قوانین در اوایل کار به ضرر جودوی ایران تمام شد، اما به‌تدریج با حضور در تورنمنت‌های مختلف و اجرای این قوانین در جریان لیگ، مشکل در حال حل‌شدن است و ما باید خیلی زود بتوانیم خود را با شرایط جدید تطبیق دهیم. در مورد استخدام مربیان خارجی باید بدانیم که هیچ کدام از کشورهای صاحب جودو در دنیا مربیان خوب خود را در اختیار ما نخواهند گذاشت و حضور مربیان ژاپنی هم فکر می‌کنم برای کارهای پایه‌ای می‌تواند بسیار مفید و مؤثرتر باشد. در مورد حاج یوسف‌زاده هم من برخلاف منتقدان اعتقاد دارم که ایشان
به همراه مجید زارعیان تنها کسانی هستند که در جمع مربیان داخلی توان اداره مدیریت تیم ملی را دارند. حاج یوسف‌زاده، هم با جودوی روز دنیا آشناست و هم با بسیاری از مربیان و ورزشکاران بزرگ این رشته در دنیا در ارتباط است. مسبب نتایج بد جودو مربیان نیستند، بلکه ارتباط به نوع نگاه ما در سرمایه‌گذاری و تغییر مدیریت پی‌درپی در این رشته دارد. متأسفانه جودو از اقبال رسانه‌ها و به‌خصوص تلویزیون محروم است و اکثر قهرمانانش مشکل معیشتی دارند و درآمد مکفی همانند قهرمانان تکواندو و کاراته ندارند و به همین دلیل باید در چند جبهه بجنگند. از یک‌سو نبود پشتوانه هم باعث‌شده تا جودو یکباره دچار افت شود.

  • پس سبک جودوی ما به اروپایی‌ها نزدیک‌تر است تا آسیایی‌ها ؟

نمی‌شود گفت سبک جودوی ما اروپایی است. جودوکاران ایرانی به لحاظ فیزیکی شباهت زیادی به اروپایی‌ها دارند، اما به لحاظ تکنیکی به شیوه روس‌ها و گرجی‌ها مبارزه می‌کنند.

  • به‌عنوان سؤال آخر می‌خواهیم بدانیم نظر شما راجع به شایعه احتمال تغییرات در فدراسیون از سوی سازمان تربیت‌بدنی چیست‌؟

من فکر کنم یکی از دلایلی که باعث شد تا جودوی ایران در المپیک پکن و یک‌سال گذشته نتیجه خوبی نگیرد، به بحث تغییرات در فدراسیون برمی‌گردد.

افزایش حاشیه‌ها و مشکلات درون اردویی صدمه سنگینی در المپیک به جودو زد و فکر می‌کنم هر مدیری غیر از مجموعه خانواده جودو بیاید، حداقل 2سال وقت خواهد برد که بر کارها مسلط شود و به‌نظر من نباید وقت را تلف کرد و با حاکم‌کردن سیستم اجازه دهیم مدیران فعلی با تمرکز بیشتر بتوانند به‌دنبال گرفتن سهمیه لازم برای المپیک باشند.