گروه اقتصادی: براساس تصویب کارگروه توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، سامانه هوشمند، جامع و یکپارچه پایش مصرف سوخت و مدیریت تردد ناوگان حمل‌ونقل عمومی راه‌اندازی می‌شود.

نصب این سامانه در خودروهای گازوئیلی حمل‌ بار و مسافر آغاز شده و درصورت موفق بودن قرار است در همه خودروهای عمومی اجرایی شود.محمد رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت با اعلام این خبر تاکید کرد هزینه اجرای این طرح قرار است با کمک‌مالی دولت اجرایی شود.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت دیروز اعلام کرد: اعتبار لازم برای تجهیز خودروهای عمومی دیزلی ابتدا از محل منابع وزارت نفت تامین و سپس از محل اعتبارات قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها جبران خواهد شد. همچنین وزارتخانه‌های راه و ترابری و کشور موظفند نصب تجهیزات سامانه را در ضوابط فنی خودروهای حمل و نقل عمومی الزامی کنند.

براساس تصمیم نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور در کارگروه توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، وزارت نفت موظف است نسبت به راه‌اندازی و پشتیبانی سامانه هوشمند، جامع و یکپارچه پایش مصرف سوخت و مدیریت تردد ناوگان حمل‌ونقل عمومی، به‌منظور پایش مصرف سوخت و برنامه‌ریزی، مدیریت و نظارت بر ارائه بهینه خدمات حمل‌ونقل عمومی اقدام کند.

این سامانه باید مجهز به بخش‌های محاسبه مصرف سوخت ناوگان، سامانه موقعیت‌یاب و رهگیری (GPS)، انتقال اطلاعات ( GSM و سایر فناوری‌های انتقال اطلاعات) و مرکز داده و مدیریت باشد. وزارت راه و ترابری موظف است از ابتدای آبان ماه سال 1389 از ارائه خدمات حمل‌ونقل از قبیل تخصیص مسافر، بارنامه، صدور معاینه فنی و تخصیص سوخت به‌خودروهای فاقد این سامانه ممانعت کند.